به گزارش پارس به نقل از ایسنا ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن ارسال سلاح به نیروهای پیشمرگ کردستان عراق را که با گروه داعش می‌جنگند، آغاز کرده است.

به گزارش شبکه خبری سی.ان.ان، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: ما با دولت عراق برای ارسال سلاح به کردها همکاری می‌کنیم. عراقی‌ها کردها را به سلاح مجهز می‌کنند، ما نیز دست به چنین اقدامی می‌زنیم.

وی گفت: تلاش‌ها و اقدامات‌ ما از هفته گذشته آغاز شده است.

این در حالی است که پاریس نیز از اتحادیه اروپا خواست اقدامات لازم برای مجهز کردن کردها به سلاح را اتخاذ کند.

یک منبع اروپایی نیز اعلام کرد که در نشست فوق‌العاده امروز (سه‌شنبه) سفیران اتحادیه اروپا در بروکسل که به درخواست ایتالیا برگزار می‌شود در خصوص اوضاع عراق و چگونگی کمک رسانی به عراقی‌ها بحث و گفت‌وگو خواهد شد.

اما سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز دوشنبه اعلام کرده بود که ارسال سلاح برای کردها در شمال عراق در حال حاضر مطرح نیست.

در همین راستا منابع امنیتی نیز اعلام کردند که نیروهای عراقی موفق شدند شهرک "العظیم" را از تروریست‌های داعش پاکسازی کرده و به سمت منطقه "امرلی" در شمال تکریت پیشروی کنند.

به گزارش منابع مذکور، در عملیات نظامی ارتش عراق برای پاکسازی شهرک "العظیم" 89 تن از اعضای داعش به هلاکت رسیده و تجهیزات آن‌ها منهدم شد.

به گزارش منابع امنیتی، گروه داعش در حمله‌ای به مقر اصلی نیروهای پیشمرگ عراق که موجب کشته شدن 10 تن و زخمی شدن 22 تن دیگر شد، کنترل شهر جلولاء در استان دیالی را در دست گرفت.

نیروهای پیشمرگ‌ پیش از این کنترل دو منطقه "مخمور" و "کویر" در غرب اربیل را با حمایت جنگنده‌های هوایی آمریکا در دست گرفتند.

از سوی دیگر، دیندار زیباری، رئیس اتاق عملیات وضعیت فوق‌العاده در اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که اقلیم کردستان در منطقه "دهوک" حالت فوق‌العاده اعلام کرده چرا که تعداد آوارگان آن به 750 هزار تن رسیده و این آمار آمار بسیار بالایی است.

وی گفت: استانداری دهوک و مسئولان اقلیم کردستان اعلام کرده‌اند که این آمار بسیار بالاتر از امکانات آن‌هاست.