به گزارش پارس روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت ؛ اوباما برای دومین‌ بار در چند روز گذشته، داعش را گروه تروریستی که مشغول وحشی‌گری است معرفی کرد و ضمن سخنرانی هفتگی گفت ما نمی‌گذاریم داعش در عراق و سوریه دولت تشکیل دهد.
برخلاف این ادعا هیلاری کلینتون وزیرخارجه قبلی اوباما اخیرا در کتاب خاطرات خود اذعان کرد: ما وارد جنگ عراق، لیبی و سوریه شدیم و همه‌چیز بر وفق مراد و بسیار خوب بود. من به 112 کشور جهان سفر کرده بودم و با برخی از دوستان این توافق حاصل شد تا به محض اعلام تاسیس داعش این گروه به رسمیت شناخته شود اما ناگهان همه‌چیز فروپاشید. توافق شده بود تا دولت اسلامی (داعش) در روز 2013/7/5 اعلام شود و ما منتظر اعلام تاسیس آن بودیم تا ما و اروپا هر چه سریعتر آن را به رسمیت بشناسیم. اما با انقلاب مصر همه‌چیز در مقابل ما بدون هشدار قبلی فرو ریخت. اقدام هولناکی رخ داد.
هیلاری کلینتون می‌‌افزاید:  مصر قلب جهان عرب و جهان اسلام است و ما تلاش داشتیم تا از طریق اخوان‌المسلمین و از طریق داعش این کشور را تحت کنترل درآورده و آن را تقسیم کنیم و پس از آن به کشورهای حوزه خلیج‌فارس برویم. کویت اولین کشوری بود که از طریق دوستان ما در آنجا آماده بود و سپس عربستان و بعد از آن امارات و بحرین و عمان در برنامه ما بودند و پس از آن منطقه عربی کاملا تقسیم می‌شد و به صورت کامل آن را تحت کنترل درمی‌آوردیم. ما منابع نفت و گذرگاه‌های آبی را تحت تصرف خود درمی‌آوردیم.
به اعتبار همین مشی  منافقانه، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در تحلیلی به قلم رابرت فیسک عملیات اخیر آمریکا علیه تروریستهای داعش را نشانه «نفاق» باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا دانست.
«ایندیپندنت» تاکید کرد: باراک اوباما هنگامی که گروه داعش در حال ارتکاب جنایت و فاجعه بود، هیچ اقدامی انجام نداد.
فیسک موضع اخیر اوباما درخصوص درگیری با عناصر داعش را «نفاق» دانست چرا که هیچ اشاره‌ای به هم‌پیمانش عربستان سعودی نکرد، در حالی که افراطی‌های سعودی حامی تروریست‌ها در عراق و سوریه بوده‌اند.
 وی افزود:  باراک اوباما هنگامی که این گروه تروریستی به سرکردگی ابوبکر بغدادی در حال ارتکاب جنایت و کشتار در عراق بود هیچ کاری نکرد، ولی برای نجات مسیحیان و ایزدی‌ها، با شتاب عمل کرد.
فیسک اظهار داشت: اوباما به هم‌پیمان سعودی خود که سلفیهای آن حامی معنوی و مالی تروریستهای افراطی در عراق و سوریه هستند، هیچ اشاره‌ای نکرده است؛  در افغانستان نیز چنین وضعیتی حاکم است.
فیسک خاطر نشان کرد: دیوار بین سعودی‌ها و وحشی‌هایی که آنها به وجود آوردند، و آمریکا اکنون در حال بمباران آنها است، همچنان باید بلند و نامرئی بماند. این عربستان بود که داعش را خلق کرد.
فیسک تاکید کرد: اگر آوارگان بیچاره در شمال عراق فلسطینی بودند، آیا آمریکایی‌ها دست به همچنین اقدامی می‌زدند؟
در عین حال روزنامه نیویورک تایمز در تحلیل دیگری خاطر نشان کرد محاسبات درباره حضور داعش در عراق اشتباه بوده و ایران برنده نهایی این نبرد است.
نیویورک‌تایمز نوشت: عراق دوست قدرتمندی مانند ایران دارد. در صورتی که بحران بخواهد ادامه یابد، نتیجه آن افزایش نفوذ ایران در عراق خواهد بود که در آن صورت ایالات متحده آمریکا بیش از هر زمانی به ایران نیاز خواهد داشت. از این رو برنده نهایی در بحران داعش نه آمریکا و نه اسرائیل بلکه تهران خواهد بود.