به گزارش پارس به نقل از تسنیم به نقل از خبرگزاری "کل‌العراق الاخباریة"، "نوری مالکی" نخست وزیر عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ یک از اعضای حزبش حق ندارند که به نیابت از وی هیچگونه توافقی را امضا کنند.


سخنان مالکی به "حیدر العبادی" از رهبران هم حزبی نوری مالکی اشاره دارد که امروز مامور تشکیل کابینه جدید عراق شد.

"فواد معصوم" رئیس جمهور عراق روز دوشنبه به طور رسمی "حیدر العبادی" را مامور تشکیل دولت آتی عراق کرد.

مالکی امروز طی بیانیه‌ای به اسم رئیس ائتلاف دولت قانون و خطاب به رئیس دادگستری و رئیس مجلس نمایندگان و رئیس جمهوری عراق و دیگر احزاب سیاسی اعلام کرد: تمایل دارم که به شما اعلام کنم ائتلاف دولت قانون گروه انتخاباتی به نام "نوری کامل المالکی" در کمیسیون عالی انتخابات ثبت کرد و هیچ یک از رهبران ائتلاف دولت قانون حق صحبت یا امضا کردن به جای وی را ندارند.

وی افزود: حزب الدعوة الاسلامی که بخشی از ائتلاف دولت قانون بوده و بر اساس چارچوب داخلی، دبیر کل آن نماینده این حزب به شمار می‌آید که در آخرین نشست این حزب "نوری کامل المالکی" به عنوان دبیر کل این حزب انتخاب شد و هیچ یک از اعضای رهبری در این حزب [اشاره به حیدر العبادی] حق امضای هیچ یک از سندها و توافقنامه‌ها و معاهدات به نیابت از وی را ندارند.

ساعتی پیش احمد جمال سخنگوی جریان اصلاح در پارلمان عراق به رهبری ابراهیم الجعفری در بیانیه‌ای اعلام کرد که ائتلاف همپیمانی ملی بزرگترین ائتلاف شیعیان در پارلمان عراق با موافقت 127 نفر از اعضای خود ، حیدر العبادی را به عنوان نامزد تصدی پست نخست وزیری عراق معرفی کرده است.

این خبر در حالی منتشر می شود که دادگاه عالی قانون اساسی ائتلاف دولت قانون را فراکسیون اکثریت پارلمان دانسته است. دادگاه فدرال عراق نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن تائید این خبر اعلام کرد که ائتلاف دولت قانون  بزرگترین فراکسیون در پارلمان عراق است.

این در حالی است که "حنان الفتلاوی" از ائتلاف دولت قانون اعلام کرد که حیدرالعبادی نماینده ائتلاف دولت قانون نیست و نامزدی وی از نظر قانونی اعتباری ندارد چرا که فراکسیون اکثریت بر اساس تصمیم دادگاه فدرال، ائتلاف دولت قانون است