به گزارش پارس، محمدجواد لاریجانی در حاشیه همایش روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی با حضور در جمع خبرنگاران در خصوص اقدامات ستاد حقوق بشر برای حمایت از مردم غزه، گفت: ما با 3 محور کاری مشخص مواجه هستیم.


وی محور اول را سازوکارهای موجود حقوق بشری عنوان کرد و گفت: باید بر اساس این سازوکارها از مردم غزه دفاع کنیم، آنچه در غزه اتفاق افتاده جنایت بر علیه بشریت است.

لاریجانی تصریح کرد: اینکه می‌گویند رژیم صهیونیستی حق دفاع از خود را دارد، حرف بی‌ربطی است را که مردمی که سرزمینشان اشغال شده حق دارند با اسرائیل درگیر شوند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در شورای حقوق بشر اقدام مناسبی بوده است، گفت:‌ برای اینکه این اقدام نتیجه دهد، باید دادگاه تشکیل شود و دادستان دادگاه هم چیزی از لحاظ مدارک کم ندارد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به اینکه تمام نهادها خواهان تشکیل دادگاه باشند، گفت: در همین زمینه بر اساس مقررات بین‌المللی کشورها حق دارند از کسی که مظلوم واقع شده، دفاع کنند.

وی ادامه داد: امروز کشورهای قدرتمند جهان اسلام می‌توانند بنادر و فرودگاه غزه را افتتاح کنند و اگر اسرائیل بخواهد مقابله کند، با سیلی محکمی روبرو می‌شود.

لاریجانی تاکید کرد: مگر دولت‌های غربی برای دفاع از مواضع خود نیاز به مصوبات دارند، حالا ما برای باز کردن بنادر غزه باید منتظر مصوبه باشیم؟ این خجالت‌آور است، دنیا باید قدم بزرگ جهان اسلام را ببیند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تاکید بر اینکه نیاز به تدوین حقوق بشر اسلامی احساس می‌شود، گفت:‌ حقوق بشر فعلی نتیجه‌اش آن چیزی است که امروز می‌بینید.

وی ادامه داد: ما باید به دنبال مکانیزم‌هایی باشیم که حقوق بشر اسلامی را محقق می‌کند، در این زمینه برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در آینده به نتیجه می‌رسد.

لاریجانی در پایان پیگیری شکستن محاصره را یکی دیگر از وظایف ستاد حقوق بشر عنوان کرد و گفت: ما امروز اولین جایزه حقوق بشری را به رئیس بیمارستان کودکان الانصر غزه اعطا کردیم.

وی افزود: مبلغ این جایزه 30 هزار یورو است که در آینده توسعه پیدا می‌کند و در سال‌های بعد به کسی اهدا می‌شود که بیشترین فعالیت را در بحث حقوق بشر داشته است.