به گزارش پارس به نقل از تسنیم، به گزارش روزنامه لبنانی السفیر؛ دولت ترکیه بعد از شکست در ماجرای سوریه و مصر و خروج این کشور از معادلات منطقه ای سعی می کند این بار از دروازه غزه و با کمک جنبش مقاومت اسلامی حماس خود را بار دیگر با قدرت به منطقه و تحولات آن باز گرداند.


تحولات جاری در غزه میزان و عمق اختلاف بین مقامات دولت ترکیه و مقامات عربستان سعودی را بر همگان آشکار کرده است و طی دو روز گذشته هم رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و هم احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه ضمن انتقاد از سکوت کشورهای عربی در قبال جنایات اسرائیل در نوار غزه از سکوت معنی دار عربستان سعودی و مصر در این ماجرا به شدت انتقاد کردند.

این دو مقام دولت ترکیه رسماً و علناً اعلام کردند طرح آتش بس پیشنهادی دولت مصر که با حمایت عربستان سعودی همراه بوده است در واقع تلاشی برای تضعیف جنبش مقاومت اسلامی حماس و جلوگیری از پیروزی حماس بر اسرائیل بوده است.

البته تلاش های دولت ترکیه برای محقق کردن آتش بس فلسطینی - اسرائیلی به این دلیل که مقامات مصری از این طرح و تلاش آنکارا حمایت نکردند به شکست انجامید.

با وجود این موضوع که رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه ذکری از نام عربستان سعودی در سخنانش نداشت، اما در انتقادهایی که از کشورهای حامی " طاغوت " مصر عبدالفتاح السیسی داشت از سکوت کشورهای بزرگ عربی در قبال جنایات اسرائیل ضد ملت بی دفاع فلسطین در نوارغزه به شدت انتقاد کرد.

اگر چه حمایت های ترکیه از ملت فلسطین در نوار غزه تنها در حد حمایت کلامی بوده است اما همین حمایت اندک ترکیه از مقاومت فلسطینی و انتقاد از اسرائیل بسیار بالا بوده است و در مقابل هجمه دولتمردان ترکیه به مقامات سعودی بسیار فراتر رفته است، نشریه ترک زبان " ینی شفق " ارگان رسمی اردوغان و حزب عدالت و توسعه ترکیه در مقاله ای بسیار تند و شدید اللحن تحت این عنوان : " پادشاهی کاغذی " یا " پادشاهی بدون رو " از مقامات ریاض انتقاد کرد.

در این مقاله آمده است که ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی به اتفاق مقامات مصری برای نسل کشی که در نوار غزه علیه فلسطینیان صورت می گیرد، برنامه ریزی کرده است.

در بخش دیگری از این مقاله " ینی شفق " چنین آمده است: پادشاه عربستان سعودی طی سخنانی که روز جمعه گذشته در خصوص حوادث نوار غزه ایراد کرده بود، نامی از اسرائیل به میان نیاورد و به جای انتقاد از اسرائیل بیشتر از جنبش مقاومت اسلامی حماس انتقاد کرد، وی حتی در این سخنانش حماس را یک گروه تروریستی دانسته بود، زمانی که گفت: سازمان های تروریستی و تروریست‌ها با اسلام در ارتباط نیستند و به چهره اسلام لطمه وارد می‌کنند.

این نشریه در ادامه می نویسد: در واقع کشورهای عربستان سعودی و مصر اطلاعات لازم را برای حمله به نوار غزه در اختیار اسرائیل قرار دادند.

این نشریه ترک زبان در ادامه نوشت: پادشاه عربستان سعودی در حالی از سکوت مجامع بین‌المللی در قبال جنایات اسرائیل در نوار غزه انتقاد کرد که خود لااقل در این بین 25 روز از آغاز تجاوز اسرائیل به غزه سکوت کرده بود و در این مدت معلوم نیست چه کسی باید از سکوت وی در این مدت انتقاد می‌کرد.

ینی شفق در ادامه این مقاله انتقادی خود از مقامات عربستان سعودی و در راس آنها پادشاه عربستان نوشت: ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی نقش بسزایی در کودتای السیسی ضد محمد مرسی رئیس جمهوری مصر در مرداد ماه سال 2013 ایفا کرد.

این روزنامه افزود: عربستان سعودی در حالی از ارتش مصر حمایت می کند که تاکنون این ارتش بیش از 4 هزار شهروند مصری را قتل عام کرده است.

این نشریه ترکیه در ادامه، اردن و امارات عربی متحده را هم از این حملات خود بی نصیب نگذاشت و اعلام کرد این دو کشور هم با سکوت خود در قبال جنایات اسرائیل در حال حمایت از تل‌آویو هستند.