پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- به دلیل عملکرد ستاد عراق، دبیری ستاد سوریه نیز مانند ستاد عراق به رستم قاسمی سپرده شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، سال گذشته در همین زمان در ابتدای دولت یازدهم ستاد عراق به ریاست معاون اول ریاست جمهور تشکیل شد که به دلیل تجربه رستم قاسمی وی به عنوان دبیر این ستاد منصوب و عملا اجراییات ستاد در اختیار وی قرار گرفت که آمارها از رشد تبادلات تجاری ایران و عراق مخصوصا در دوره تحریم ها خبر می دهد. 


در اواخر سال گذشته به دلیل بی تجربگی برخی مدیران دولت یازدهم اتفاقاتی در تعامل با دولت عراق و سوریه رخ داد و در نتیجه عملا ستاد عراق از زیر مجموعه معاون اول رییس جمهور خارج شد ه و ستاد عراق و سوریه تشکیل گردید

به گزارش «پارس»، ستاد عراق و سوریه با ریاست دکتر حسن روحانی و به دبیری رستم قاسمی اداره می شود. در واقع به دلیل عملکرد مثبت رستم قاسمی، وی علاوه بر دبیری و اجراییات ستاد عراق، ستاد سوریه را نیز اداره می کند.

ستاد عراق و سوریه، ستادی جهت توسعه روابط اقتصادی سه کشور است و حق دخالت در مباحث سیاسی و نظامی ندارد. این ستاد اخیرا برنامه جامعی جهت بازسازی عراق و سوریه به مقامات ایرانی، عراقی و سوری داده است.

بر اساس پیگیری های رستم قاسمی، قرار است به پیمانکاران بخش خصوصی کشورمان از صندوق توسعه ملی با درصد کم تسهیلات ارایه شود.

همچنین پیش از این 70 درصد صادرات ایران به عراق از طریق اقلیم کردستان صورت می گرفت که به دلیل برخی چالش ها دچار مشکل بود و لذا با تلاشهای دبیر ستاد عراق اکنون از مرزهای جنوبی عراق نیز جهت صادرات کالای تجار ایرانی استفاده می شود.