پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- محمدپورغلامی- "رضا اميرخانى" در جايى از کتاب "داستان سيستان" نقل مى کند که "ره بر" به فرزندانش گفته بود که اگر مى خواهيد کار اقتصادى کنيد مانعى ندارد، اما ديگر بايد "نام خانوادگى"تان را تغيير دهيد. اين حرف به اين معنى بود که در صورت کار اقتصادى، آنها حق سوءاستفاده از فاميلى "خامنه اى" را نخواهند داشت.

فرزندان "ره بر" اما نه تنها در طول اين 25 سال (و يا بهتر بگوييم 35 سال پس از انقلاب) وارد هيچگونه فعاليت اقتصادى نشدند بلکه حتى از حضور در مجامع عمومى و کذا رسانه اى شدن هم پرهيز داشته اند. براى همين هم هست که اگر جستجويى در همين دنياى مجازى کنيم، به جز چند تصوير محدود چيز ديگرى از آنها يافت نمى شود.

naverahbar

البته اين قاعده "ره بر"، دقيقا خلاف آن چيزى است که بسيارى از بزرگان نظام، "خواسته" يا "ناخواسته" عمل کرده و مى کنند. مثلا مقايسه کنيد با ميزان فعاليت هاى(..) فرزندان آقاى هاشمى و به تبع آن رسانه اى بودن آنها. يا فرزندان شهيد بهشتى و شهيد مطهرى. و يا حتى مقايسه کنيد با "بيت امام" (...)حتى "نتيجه امام" (فرزند سيد حسن) و ساير وابستگان دور و نزديک امام هم (مانند زهرا و نعيمه اشراقى) داراى فعاليت هاى سياسى و اقتصادى هستند و البته که همگى در رسانه ها (واقعى و مجازى) هم حضور دارند.

در روزهاى اخير اما انتشار دو عکس پياپى از نوه هاى رهبر انقلاب (در روز قدس و نماز عيد فطر) و حذف دومى از روى خروجى خبرگزارى ها، موجب بروز واکنش هاى متعددى شده است. برخى از دوستان معتقد بودند که اين عکس، در کنار اقتدار رهبرى در نماز عيد فطر، نشاندهنده لطافت خاصى بوده و نمى بايست آن را حذف مى کردند و برخى ديگر از دوستان نيز بالعکس.

اگر چه حذف تصوير از خبرگزارى ها در زمانه اى که تارهاى عنکبوتى سايت ها و شبکه هاى اجتماعى در همه شئون زندگى انسان تنيده شده کار "عبث" و بلکه حتى "اشتباهى" بوده است، اما به نظر مى رسد حکايت از همان دغدغه فوق الذکر "ره بر" و بيت منتسب به ايشان دارد.

"ره بر" بهتر از هر کسى مى داند که در اين جامعه، يکى از بهترين و مهم ترين راه ها براى سوءاستفاده هاى رانتى و دولتى، انتسابات ژنتيکى و فاميلى به بزرگان نظام است. مثال هاى اين سوءاستفاده هاى فاميلى از رانت اقتصادى را همه شما بهتر از من مى دانيد. براى همين هم هست که "ره بر" تا توانسته، همه راه هاى نفوذ و ويژه خوارى را بر روى خانواده خود بسته است.

بله، بى ترديد براى "ره بر"، فرزندان و نوه هايش عزيز هستند، اما از آن عزيزتر، انقلاب و آرمان هاى آن است. و من تعجب مى کنم از دوستانى که خود منتقد ويژه خوارى ژنتيکى برخى بزرگان نظام بوده و هستند و حالا خرده گرفته اند که چرا به خبرگزارى ها گفته اند عکس نوه ره بر را حذف کنند!

از صميم دل درود مى فرستم بر "ره برى" که حتى به همين مقدار هم حاضر نشد کسى از انتساب به وى سوءاستفاده کند. "تاريخ" در مورد عظمت اين "مرد" بيشتر خواهد نوشت.

پى نوشت:
1- حذف عکس نوه هاى رهبر را مقايسه کنيد با کارى که توسط رهبران و بزرگان ساير نظام هاى مدعى "مردم سالارى" انجام مى دهند. مثلا مقايسه کنيد با کشور انگليس که نه تنها مراسم عروسى "دختر ملکه"، ميليون ها دلار هزينه روى دست مردم باقى گذاشت بلکه حتى خبر تولد "نوه ملکه" هم تا مدت ها در صدر اخبار رسانه هاى بين المللى قرار گرفته بود.

2- بعضى از دوستان نوشته اند که دليل حذف عکس، رعايت موارد امنيتى براى اين بچه ها بوده. من اگر چه اين فرضيه را رد نمى کنم اما به نظرم دليل اصلى همانى است که گفتم.

3-حالا شايد بهتر بتوان به دلايل دفتر رهبرى مبنى بر عدم حضور عکاسانى غير از دو سايت "ليدر" و "خامنه اى دات آى آر" در ديدارهاى عمومى و خصوصى رهبرى پى برد. وقتى يک عکس که از نظر بسيارى از افراد، چندان هم مهم نبود تا اين حد داراى حساسيت بوده و مى تواند دستمايه انواع و اقسام خبرها و تحليل ها شود "موج رسانه اى" ايجاد کند، يک اشتباه در ديدارهاى خاص رهبرى، تا چه حد مى تواند مهم و البته دردسرساز شود!