به گزارش پارس روزنامه خراسان نوشت ؛ يک هفته پس از تمديد توافق ژنو و مذاکرات هسته اي به مدت 4 ماه ديگر، پايگاه خبري واشنگتن فري بيکن از طرح جديد نمايندگان مجلس سنا براي کاهش اختيارات دولت اوباما در مذاکرات هسته اي با ايران خبرداد. مطابق اين گزارش سناتورها طرحي تدوين کرده اند که در صورت تصويب علاوه بر آنکه دولت آمريکا را به رايزني با کنگره در هر گونه توافق هسته اي ملزم مي کند، کاخ سفيد اختيار تمديد مهلت مذاکرات پس از تاريخ 24 نوامبر (سوم آذرماه) را نخواهد داشت. به گزارش تسنيم پايگاه خبري واشنگتن فري بيکن از قول برخي سناتورهاي آشنا به اين طرح افشا کرده اين طرح که عنوان آن «قانون مذاکرات هسته اي ايران ـ 2014» است، رئيس جمهور آمريکارا ملزم مي کند هر گونه توافق هسته اي با ايران را ظرف 3 روز پس از امضاي آن به کنگره ببرد.

کنگره سپس براي بررسي 15 روز فرصت خواهد داشت و ظرف 15 روز بعد از آن تصويب يا لغو آن را اعلام خواهد کرد.سناتور باب کروکر، از اعضاي بلندپايه کميته روابط خارجي سنا به اين پايگاه خبري گفته است: «من قاطعانه از تلاش هاي ديپلماتيک براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته اي حمايت مي کنم اما بايد اين نکته روشن بشود که تمديد بيشتر مذاکرات در کار نخواهد بود».وي در توضيحاتي بيشتر درباره اين طرح افزوده است: « طرح جديد حاوي تحريم هاي جديد عليه ايران نيست اما به کنگره اجازه مي دهد در صورت عدم امکان دستيابي به توافق مورد قبول تحريم هاي بيشتري وضع کند».

واشنگتن فري بيکن در توضيحات بيشتر درباره اين طرح افزوده در صورتي که کاخ سفيد به کنگره اجازه بررسي توافق هسته اي را ندهد، تمامي تحريم هاي رفع شده ايران به سرعت دوباره به جريان مي افتند و در صورتي که کنگره تصميم به رد توافق هسته اي بگيرد نيز تحريم ها بازخواهندگشت.

همچنين منابع مطلع با اين طرح گفته اند در صورتي که جامعه اطلاعاتي آمريکا شواهدي حاکي از عدم پايبندي ايران به مفاد توافق هسته اي پيدا کند، تحريم هاي اقتصادي فوراً به جريان خواهند افتاد. گفتني است، پيشتر اعضاي مجلس نمايندگان آمريکا  اوايل ماه جاري ميلادي، با فرستادن نامه اي به باراک اوباما، درخواست هاي مشابهي را مطرح کرده و گفته بودند، هر گونه برداشته شدن کامل تحريم ها، نيازمند تأييد کنگره خواهد بود.با اين حال، به گزارش ايرنا،خبرگزاري رويترز در تحليلي نوشت:« با توجه به اينکه اکثريت سنا در اختيار دموکرات ها است به نظر نمي رسد اين لايحه به تصويب برسد.

دموکرات هاي سنا اعلام کرده اند هرگونه قانونگذاري که خطر مختل کردن گفت وگوهاي جاري با ايران را به دنبال داشته باشد، به تصويب نخواهد رسيد.»به نوشته رويترز، اين اقدام سناتورها نشانه محکم کاري جمهوريخواهان است که به اعتقاد بسياري از ناظران سياسي شانس اينکه در انتخابات ميان دوره اي نوامبر امسال کنترل اکثريت سنا را در اختيار بگيرند، بسيار محتمل است.

انتقاد سناتورهاي ارشد آمريکايي از عملکرد دولت اوباما در مذاکرات هسته اي

دراين راستا، ۴ قانونگذار بلندپايه مجلس سنا در صحن اين نهاد به انتقاد از عملکرد دولت کشورشان در مذاکرات هسته اي با ايران پرداختند.«جان مک کين» ، «ليندسي گراهام»، «مارکو روبيو»، و «باب کروکر»، چهارسناتور ارشدجمهوري خواهي هستند که نگراني خود را در اين مورد ابراز کردند. طبق گزارش پايگاه واشنگتن فري بيکن، روبيو با ادعاي اينکه ايران در مذاکرات هسته اي به هر آنچه خواستار آن بوده رسيده از عملکرد دولت باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا انتقاد کرد. وي درباره دستاوردهاي ايران در اين مذاکرات گفت: «آنها مي خواهند به حق غني سازي اورانيوم که مجامع بين المللي آن را به رسميت مي شناسند برسند. ببينيد رسيده اند يا نه. آنها مي خواهند توانايي غني سازي و بازفرآوري در آينده را داشته باشند و آخرين حد ممکن از اين توانايي را حفظ کنند. آنها به اين هدف رسيده اند ».

ايراني ها راچک کنيد...

وي ادامه داد: اين ها را چک کنيد، آن ها( ايراني ها) همچنان به ساخت موشک هاي دوربرد و توانمندي هاي موشکي مي رسند تا يک روز وقتي با آن ها مذاکره مي کنيم با توجه به اين که مي توانند به آمريکا يا متحدانش حمله هسته اي کنند در جايگاهي قرار خواهند داشت که نتوان با آن ها تعامل کرد. اين را هم چک کنيد.» مک کين هم در اين جلسه با بيان اينکه رهبران ايران معتقد به مقابله با هر آنچه آمريکا معتقد به آن است هستند، افزود:« اين موضوع بايد بر قضاوت هاي آمريکا درباره صداقت ايران اثر بگذارد».کروکر و گراهام نيز خواستار آن شدند که دولت آمريکا توافق هسته اي با ايران را به کنگره بياورد.

جلسه استماع سنا با وندي شرمن

گراهام گفت: «غير از رأي گيري درباره جنگ، هيچ چيز مهم تر از اطلاع کنگره از توافق هسته اي نيست».همچنين به گزارش ايسنا،به نوشته روزنامه واشنگتن پست کميته روابط خارجي مجلس سنا قرار است يک جلسه استماع با حضور وندي شرمن سرپرست تيم مذاکره کننده آمريکا با ايران روز سه شنبه برگزار کند.

آژانس: نيازمند منابع مالي جديد در باره ايران هستيم

ازسوي ديگر،به دنبال توافق ايران و قدرت هاي غربي براي تمديد مذاکرات هسته اي، آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام کرد که نيازمند يک ميليون يوروي اضافي براي ادامه نظارت هاي خود بر اجراي توافق نامه موقت ژنو است.حدود ۵۰ درصد از بودجه هاي آژانس را آمريکا تامين مي کند. گزارش خبرگزاري رويترز بيان مي کند که آژانس بين المللي انرژي اتمي اين درخواست خود را روز پنج شنبه گذشته، به کشورهاي عضو آژانس اعلام کرده است.ژانويه گذشته يوکيا آمانو، دبيرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي، اعلام کرده بود که به دنبال اين توافق نامه شمار کارکنان آژانس در ايران نيز تقريبا ۲ برابر شده و از اين رو درخواست 5.5 ميليون يورو بودجه اضافي کرد که بعدها ديپلمات هاي غربي گفتند اين مبلغ بدون هيچ مشکلي پرداخت شد.اکنون نيز آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام کرده که از ۷ کشور درگير در مذاکرات درخواستي مبني بر ادامه نظارت اين نهاد بر فعاليت هاي اتمي ايران را دريافت کرده است.