به گزارش پارس به نقل از تسنیم، دولت آمریکا رسما یکی از پروژه‌های تبلیغاتی-رسانه‌ای خود علیه دولت کوبا را به علت ضعف اثرگذاری بر مردم کوبا، متوقف کرد.

دولت آمریکا به طور کاملا بی سر و صدا، برنامه تبلیغاتی-رسانه‌ای علیه دولت کوبا را که در سال‌های اخیر با انتقادات گسترده‌ای در داخل آمریکا روبرو شده بود، متوقف کرد.

طبق گزارشی که از سوی وزارت دفاع آمریکا منتشر شده، پروژه موسوم به AeroMarti که شامل ارسال برنامه‌های رادیو تلویزیونی علیه دولت کوبا از طریق هواپیمای حامل فرستنده بود، متوقف شده است.

اجرای این پروژه که از سال 2006 با هدف تضعیف و سرنگونی دولت فیدل کاسترو شروع شد، سالانه میلیون‌ها دلار برای آمریکا هزینه در برداشت.

فعالیت رسانه‌ای آمریکا علیه دولت کوبا به سه دهه پیش بازمی‌گردد که واشنگتن، رادیو مارتی Marti را از سال 1985 و تلویزیون مارتی Marti را از سال 1990 راه‌اندازی کرد؛ شبکه‌هایی که تاکنون 500 میلیون دلار هزینه در برداشته‌اند.

این شبکه‌ها برنامه‌هایی به زبان اسپانیایی و مختص مردم کوبا پخش می‌کردند اما دولت کوبا با ارسال پارازیت، این پروژه را خنثی کرده بود به طوری که به گزارش نهادهای آمریکایی، فقط یک درصد از مردم کوبا می‌توانستند از برنامه‌های آنها استفاده کنند.

بدین ترتیب، در سال‌های اخیر پس از آن که دولت کوبا با ارسال پارازیت شبکه رادیو تلویزیون مارتی را از کار انداخت، دولت آمریکا بسیار تلاش کرد که با استفاده از فناوری‌ها و تجهیزات جدید، از مانع پارازیت‌ها عبور کند اما ناموفق ماند. مثلا در سال 2005 آمریکا تلاش کرد از طریق بالن‌های حامل فرستنده رادیو تلویزیونی، برنامه‌های مارتی را به مخاطبان کوبایی برساند که ناموفق بود.

اما در سال 2006 دولت آمریکا دست به ترفند جدیدی زد و با ارسال یک هواپیمای حامل فرستنده‌های رادیو تلویزیونی به نزدیکی کوبا تلاش کرد برنامه‌های شبکه مارتی را از مانع پارازیت‌ها عبور دهد و به مردم کوبا برساند. به همین سبب از آن پس به این پروژه Aero Marti گفته شد.

اجرای این پروژه از سال 2006 تا 2013 حدود 36 میلیون دلار آب خورد اما دولت کوبا با تقویت پارازیت‌ها به هنگام نزدیک شدن این هواپیما، این ترفند را نیز ناکام گذاشت.

این پروژه در سال‌های اخیر با انتقادات گسترده‌ای در داخل آمریکا مواجه شده بود چرا که منتقدان معتقد بودند این پروژه بر روی مردم کوبا، تاثیری نگذاشته و مخاطبان شبکه رادیویی و تلویزیونی مذکور هم بیشتر افراد خارج از کوبا هستند.

شورای مدیران پخش Broadcasting Board of Governors که بالاترین نهاد تصمیم‌گیری فعالیت‌های رسانه‌ای-تبلیغی آمریکا محسوب می‌شود، طی سال‌های اخیر بارها خواستار توقف این پروژه به علت هزینه بالا و اثرگذاری ناچیز آن شده بود اما اعضای کنگره آمریکا با این پیشنهادات مخالفت می‌کردند.

در نهایت با عدم تخصیص بودجه به این پروژه در سال 2014، رسما تعطیل شد. علت توقف پروژه تبلیغاتی-رسانه‌ای علیه کوبا، نتایج یک گزارش بازرسی از عملکرد این پروژه بود که آن را فاقد اثرگذاری بر مخاطبان کوبایی خوانده است. تعطیلی این پروژه به معنای شکست جنگ اطلاعاتی-رسانه‌ای آمریکا علیه کوبا طی دو دهه اخیر است.