به گزارش پارس به نقل از تسنیم به نقل از «الیوم السابع»، منابع فلسطینی اعلام کردند مقامات مصری، عصر چهارشنبه، با هیئت‌های اسرائیل و جنبش مقاومت حماس در یکی از هتل‌های معروف قاهره، جداگانه دیدار کردند.

این منابع افزودند مذاکراتی که مصر از یک‌سو با هیئت اسرائیلی و از سوی دیگر با هیئت حماس انجام داد، با هدف دستیابی به توافقی رسمی بین طرفین برای برقراری آتش‌بس با نظارت دولت قاهره، صورت می‌گیرد.

به گفته این منابع، طرف اسرائیلی در قبول برخی از شروط حماس برای پذیرش طرح مصر از جمله اقامه نماز داخل مسجد الاقصی و آزادی بقیه اسرای فلسطینی در چارچوب مبادله «گلعاد شالیط» سرباز اسرائیلی، سخت‌گیری می‌کند.

این منابع فلسطینی افزودند طرف اسرائیلی تأکید دارد که موضوع آزادی اسراء تمام شده است؛ زیرا آزادی اسرا به امنیت اسرائیل به طور چشمگیر آسیب می‌زند.

براساس این گزارش، یک منبع نزدیک به حماس، روز گذشته اعلام کرد این جنبش طرح خود در خصوص برقراری آتش بس را تقدیم اتحادیه عرب، مصر، سازمان ملل و اردن نیز کرده و شروط پنج‌گانه‌ای در این زمینه مطرح کرده است.

به گفته منبع مذکور، شروط پنج‌گانه حماس برای برقراری آتش‌بس عبارت است از: باز شدن تمامی گذرگاه‌های نوار غزه، ایجاد گذرگاه مرزی زمینی میان نوار غزه و مصر که به صورت 24 ساعته باز باشد و تضمین‌های بین‌المللی در مورد عدم بسته شدن آن صورت گیرد، ایجاد یک گذرگاه دریایی ویژه نوار غزه، صدور اجازه برگزاری نماز در مسجد الاقصی برای ساکنان نوار غزه و نیز آزادی تمامی فلسطینیانی که در جریان تبادل اسرا میان حماس و رژیم عبری از زندان آزاد شده بودند و دوباره توسط صهیونیست‌ها بازداشت شده‌اند.

حماس پیش از این با هرگونه توافقنامه آتش‌بس که خواسته‌های فلسطینیان در آن لحاظ نشود، مخالفت کرده بود.