به گزارش پارس، چاپ لبنان، علی رغم دعوت های مرجعیت دینی در نجف اشرف برای پایبندی بر قانون اساسی و عدم زیر پا گذاشتن بندهای آن، جریان های سیاسی بی محابا به زیر پا گذاشتن قانون اساسی ادامه دادند و جلسه مجلس را تا زمان حصول توافق بر سر روسای مجلس و معاونان آن به تاخیر انداختند. مساله ای که باعث ناراحتی مرجعیت عالی جهان تشیع آیت الله سیستانی شد و تهدید کرد که در صورت ادامه این وضعیت خود وارد می شود و برای جمع کردن بحران جاری در کشور اقدام خواهد کرد.
 
قبل از آن که مهدی حافظ، رئیس سِنی پارلمان عراق خبر از تعویق جلسه پارلمان تا روز سه شنبه بدهد، حزب الدعوه اسلامی هیئتی را به نجف اشرف فرستاد تا مرجعیت را در جریان آخرین تحولات و توافقات سیاسی قرار دهد و در عین حال از مرجعیت بر سر اتفاقات اخیری که افتاده و رفتارهای سوئی که در برابر آن اتخاذ کرده بود، عذرخواهی کند. بارزترین پیامی که این هیئت در نجف به مرجعیت داد، کناره گیری نوری مالکی از نامزدی نخست وزیری عراق بود.
 
در همین رابطه منابع عالی رتبه سیاسی نیز می گویند که گشایشی در امور حاصل شده و پیمان ملی نامزد خود را برای نخست وزیری روز سه شنبه اعلام خواهد کرد. اخبار رسیده از نجف اشرف حاکی از آن است که گروه های هم پیمان شیعی نیز بر کنار گذاشتن مالکی از سمت نخست وزیری برای بار سوم به توافق رسیدند و اکنون در حال بررسی انتخاب نخست وزیری جدید برای عراق هستند.
 
روزنامه الاخبار می گوید منابع خبری به آن اطلاع داده اند که آیت الله سیستانی تصمیم دارد در صورتی که جریان های سیاسی نتوانند برای انتخاب نخست وزیر جدید به توافق برسند خود وارد میدان شده و مالکی را از این سمت دور کند.
 
هیئتی که روز یکشنبه عازم نجف شده بود، چهره های مهمی از حزب الدعوه را در خود داشت از جمله بارزترین آنها طارق نجم، جدی ترین نامزد ائتلاف دولت قانون و حزب الدعوه برای جانشینی مالکی و شیخ عبدالحلیم الزهیری، رابط دفتر نخست وزیری با مراجع نجف اشرف بود که به دیدن آیت الله بشیر النجفی، آیت الله اسحاق فیاض و آیت الله سید محمد سعید حکیم رفت در حالی که خبرها حاکی از آن است که دیداری با آیت الله سیستانی انجام نداد. این هیئت در دیدار با شیخ بشیر النجفی که فتوا به حرمت انتخاب مجدد مالکی داده بود، تلاش کرد مواضع او را در قبال سمت نخست وزیری نرم کند و از دستگیری های گسترده ای که علیه طلاب پاکستانی حوزه های دینی نجف شد، عذرخواهی کرد.
 
گفته می شود آیت الله النجفی در ابتدا از دیدار با این هئیت خودداری کرده بود اما تماس های  فراوان و میانجی گری های متعدد با وی سبب شد تا در آخر این هیئت را به حضور بپذیرد. این هیئت اگر چه با آیت الله سیستانی دیدار نکرد و به اطلاع آن رسانده شد که ایشان با افراد و گروه های سیاسی ملاقات نمی کند اما با سید محمد رضا سیستانی، پسر ایشان دیدار کرد و به اطلاع او رساند که راه حلی برای برون رفت از بحران یافت شده و ائتلاف دولت قانون از نامزدی مالکی منصرف شده است.
 
روزنامه الاخبار می گوید منابع خبری به آن اطلاع داده اند که آیت الله سیستانی تصمیم دارد در صورتی که جریان های سیاسی نتوانند برای انتخاب نخست وزیر جدید به توافق برسند خود وارد میدان شده و مالکی را از این سمت دور کند.
 
در همین رابطه منابع آگاه سیاسی در درون ائتلاف ملی می گویند که ائتلاف دولت قانون بر سر نامزدی دیگر به جای مالکی به توافق رسیده اند و طارق نجم و ابراهیم جعفری به عنوان جانشینان او مطرح شده اند.
 
بر اساس قانون اساسی عراق نخستین جلسه پارلمان این کشور باید 15 روز بعد از تایید انتخابات از سودی دادگاه اتحادیه تشکیل شود و رئیس و دو معاون آن توسط نمایندگان جدید انتخاب شوند اما از آن جا که اختلاف ها میان جریان های سیاسی بالا بود جلسه نخست پارلمان جدید به دلیل نرسیدن به حد نصاب از رسمیت افتاد و به روز یکشنبه گذشته موکول شد که در آن روز نیز نمایندگان پارلمان تصمیم گرفتند که زمان برگزاری جلسه پارلمان را باز هم به تعویق بیندازند و آن را روز سه شنبه برگزار کنند.
 
پیش از این اسامه النجیفی، بارزترین نامزد اهل تسنن برای ریاست پارلمان عراق از نامزدی خود استعفا داد تا فضا برای رقابت دیگر نامزدها مهیا شود. اکنون سلیم الجبوری که از رهبران اخوان المسلمین عراق محسوب می شود نامزد اهل تسنن برای ریاست پارلمان و شیخ همام حمودی، از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق و نامزد این تشکل موسوم به شهروند در پارلمان عراق نامزد معاونت وی از سوی شیعیان محسوب می شوند.
این در حالی است که گروه های سیاسی هم پیمان کرد نیز بر سر برهم صالح برای تصدی پست ریاست جمهوری عراق به توافق رسیده اند.