پايگاه خبري تحليلي «پارس»- پيشروي داعش تقريبا متوقف شده است و آزادسازي مناطق تصرف اين گروه تروريستي توسط ارتش عراق نيز به كندي پيش مي رود كه بخشي از اين كندي به خاطر زد و بند بارزاني در اين كندي موثر بوده است. بر همين اساس كشورهاي نزديك به دولت عراق تدابيري براي اين انديشيده اند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، به دنبال كندي ارتش عراق در بازپس گيري و پاكسازي مناطق تحت تصرف گروه تروريستي داعش، اخيرا ايران، اطلاعاتي از مواضع مهم داعش در اختيار دولت عراق قرار داده كه منبع جمع آوري اين اطلاعات منتشر نشده است.

همچنين دولت روسيه حدود ده جت از 12 جت «جنگنده سوخوUS-25 » به عراق فرستاده كه برخي منابع اين تعداد را بيشتر ذكر مي كنند. پيش از برخي منابع خبري از تحويل پنج سوخو خبر داده بودند كه اخيرا اين تعداد افزايش يافته است. ارتش عراق همچنین 7 «بالگرد تهاجمی» از روسیه دریافت کرده است.

به دنبال فشارها به دولت آمريكا در عرصه بين الملل مبني بر كمك به گروهك داعش، ايالات متحده براي كاهش اين فشارها، اخيرا تعداد كمي موشك «هلفاير» به همراه تنها دو «هواپيماي تبديل يافته يسسنا» براي پرتاب اين موشك ها را به عراق ارسال كرده است. در عين حال «خمپاره» هايي نيز در اختيار ارتش عراق قرار داده كه برد آن به چند ده متر ميرسد و موجب تحقير فرماندهان ارتش كشور عراق شده است.

 كاخ سفيد با اين همه همچنان داعش را مورد پشتيباني اطلاعاتي و هدايت نظامي قرار مي دهد و از كمك حتي اطلاعاتي و ماهواره اي به دولت عراق خودداري مي كند.

در يكي دو هفته اخير نيز «پهپادهايي» در عراق به نفع دولت اين كشور در حال عمليات نظامي هستند كه هيچ كشوري مسووليت آن را به عهده نگرفته است هرچند دستگاه اطلاعاتي رژيم صهيونيستي(موساد) و دستگاه اطلاعاتي سعودي(استخبارات عمومي)، اين پهبادها را متعلق به جمهوري اسلامي ايران مي دانند.
 
در عين حال روزنامه «نیویورک تایمز» نيز در اين مورد نوشت: «مقامات آمریکایی گفته‌اند ایران اقدام به انجام عملیات ‌شناسایی با استفاده از پهپاد در عراق کرده و همچنین حجم انبوهی تجهیزات نظامی و دیگر اقلام را در اختیار نیروهای عراقی می‌گذارد...»
 
ویژگی‌هاي سوخو US-25
به گزارش «پارس»، سوخو US-25 برای انهدام دقیق اهداف زمینی در تمامی شرایط آب‌وهوایی شبانه‌روزی و به طور خاص انهدام خودروهای زرهی دشمن، وسایل ارتباطی، سنگرهای آتش، واحدهای فرماندهی و نظارت، جاده‌ها، خطوط آهن و هلیکوپترهای نظامی دشمن طراحی شده است.

سوخو US-25 از نظر توانایی‌های جنگی، قدرت ضربتی، مقاومت، و اثرگذاری کاملاً قابل مقایسه با همتای آمریکایی خود آ-۱۰ تاندربولت است. ساختار کلی، تجهیزات الکترونیکی، و به ویژه توانایی استفاده از طیف وسیعی از مهمات و امکان فعالیت در خطیرترین شرایط، سوخو US-25 را هواپیمایی ایده‌آل برای پشتیبانی نزدیک هوایی از نیروهای زمینی می‌سازد. این هواپیما به یک توپ اتوماتیک دولول ۳۰ میلی‌متری در زیر بدنه با ۲۵۰ گلوله مسلح شده و هشت پایلون در زیر بال‌های آن قرار دارد که به آن قدرت حمل حدود ۴ تن مهمات هوابه‌زمین از جمله راکت‌های ۵۷ تا ۳۳۰ میلی‌متری را می‌دهد. دو پایلون کوچک بیرونی هم برای موشک‌های هوابه‌هوا در زیر بدنه تعبیه شده‌اند.

در سال ۱۹۸۴ یک مدل صادراتی از این هواپیما به نام سوخو US-25 کا طراحی شده و به چکسلواکی، بلغارستان، عراق، جمهوری دمکراتیک کره و آنگولا صادر شد. در سال‌های ۸۸-۱۹۸۷ یک بازسازی کلی بر روی طراحی این هواپیما بر اساس تجربه جنگ در افغانستان انجام شد و از سال ۱۹۹۱ تولید مدل سوخو US-25 بی‌ام آغاز شد.