به گزارش پارس به نقل از فارس، اعتبار رسمی توافقنامه دولت قرقیزستان با آمریکا در مورد پایگاه نظامی «ماناس»‌ امروز جمعه (۲۰ تیر، مطابق با ۱۱ جولای) به پایان رسید و این پایگاه و اموال آن به مقامات قرقیز تحویل داده شد. قرقیزستان این پایگاه‌ را که به عنوان یک مرکز عمده حمل‌ونقل نیروهای آمریکا و کشورهای دیگر عضو پیمان ناتو استفاده می‌شد از دسامبر سال ۲۰۰۱ در اختیار پنتاگون گذاشته بود.

پایگاه نظامی آمریکا در فرودگاه بین‌المللی «ماناس» پایتخت قرقیزستان به طور عملی در چند هفته پیش به فعالیت خود پایان داد اما طبق توافق دوجانبه و مفاد قرارداد، امروز به طور کامل تسلیم قرقیزستان شد.

پنتاگون از این پایگاه هوایی که در زمان آغاز عملیات نیروهای ائتلاف بین‌المللی در افغانستان در دسامبر سال ۲۰۰۱ ایجاد شد، به منظور حمایت از نیروهای ائتلاف در اجرای عملیات در افغانستان استفاده کرد اما در پی افزایش اعتراضات جامعه قرقیز، از سال ۲۰۰۹ به مرکز ترانزیت تغییر نام یافت و کار سوخت‌رسانی و انتقال افراد و تجهیزات به آن واگذار شد.

بحث تعطیلی کامل این پایگاه در سال ۲۰۱۰ توسط «الماس بیک اتمبایف»، رئیس جمهور کنونی قرقیزستان به طور رسمی مطرح شد. وی که در آن زمان تازه به سمت ریاست جمهوری انتخاب شده بود، گفت: تأسیسات وابسته به یک ارتش خارجی که در بخشی از فرودگاه غیرنظامی ایجاد شده‌ باید بسته شود.

مراسم تحویل این پایگاه در تاریخ ۳ ژوئن (۱۳ خرداد) با حضور مقامات رسمی نظامی و سیاسی آمریکا و قرقیزستان برگزار شد و اکنون با گذشت بیش از یک ماه این پایگاه به طور کامل تخلیه و تعطیل شد. به گفته منابع رسمی، در مدتی که این پایگاه در اختیار آمریکا قرار داشت، نیروهای هوایی آمریکا با استفاده از این پایگاه در ۳۳،۵۰۰ عملیات نظامی شرکت کرده و ۱۳۵ هزار عملیات سوخت‌گیری هواپیمای نظامی‌ را انجام دادند.

بنا به گفته برخی منابع، طی ۱۳ سال گذشته از طریق این پایگاه ۵.۳ میلیون نظامی از ۲۶ کشور شرکت‌کننده در جنگ افغانستان از این طریق منتقل شده‌اند. فرمانده نیروهای مسلح آمریکا همزمان با اعلام تعطیلی این پایگاه گفت: وظایف بخش نظامی این مرکز حمل‌ونقل ‌را هم اکنون پایگاه نظامی موجود در فرودگاه «مایکل کوگالنیچیانو» در منطقه «کونستانتا» رومانی انجام می‌دهد.

پایگاه نظامی آمریکا در فرودگاه «ماناس» قرقیزستان در مساحت بیش از ۲۲۰ هکتار در حومه بیشکک قرار داشت. گفته می‌شود پس از انحلال مرکز نظامی پنتاگون، منطقه‌ای با تأسیسات زیرساختی و اموالی به ارزش حدود ۳۰ میلیون دلار، از جمله انواع تجهیزات، امکانات و ژنراتورها در اختیار قرقیزستان قرار گرفته است.

«اسلام‌بیک الیمکوژایف» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح قرقیزستان گفته است: در بخشی از این پایگاه یک واحد نظامی جدید از گارد ملی این کشور مستقر خواهد شد. وی تصریح کرد که، تعدادی از پرسنل این واحد جدید از گارد ملی قرقیزستان تا امروز به محل این پایگاه منتقل شده و حراست از منطقه، تجهیزات و اموال محفوظ در آن را تحت کنترل گرفته‌اند.

در همین حال، برخی رسانه‌های قرقیزستان مواردی‌ از رسوایی‌های تجاری وابسته به این پایگاه را مورد بازتاب قرار داده‌اند. برخی از رسانه‌های قرقیز گفتند: برخی افراد از جمله مقامات و پرسنل واحدهای نظامی مستقر شده در این پایگاه از طریق شبکه اینترنتی، فروش اموال باقی‌مانده از آمریکایی‌ها را آغاز کرده‌اند.

به گفته این منابع، براساس آگهی‌های منتشر شده، چادرهای نظامی آمریکا به ارزش ۶۰۰ دلار به فروش گذاشته شده‌ اما مقامات گارد ملی قرقیزستان استدلال می‌کنند که همه اموال بر اساس سند و فهرست از فرمانده پایگاه نظامی آمریکا تحویل‌ گرفته شده و تحت محافظت قرار دارد.