پايگاه خبري تحليلي «پارس»- يك نهاد بزرگ رسانه اي- اطلاع رساني گزارشي در مورد چرايي ثبت نام مردم براي دريافت يارانه ها، به رييس دولت يازدهم ارايه كرده است.

اين نهاد بزرگ رسانه اي- اطلاع رساني با تهيه گزارشي در مورد چرايي ثبت نام مردم براي دريافت يارانه ها، 12 دليل براي اين موضوع ذكر كرده و نكاتي را به صورت مصداقي در مورد عملكرد دولت، صداو سيما و ساير رسانه ها ابراز داشته است. اين گزارش در خردادماه جمع بندي و در اختيار دكتر حسن روحاني قرار گرفته است.

خبرنگار پايگاه خبري تحليلي «پارس»، به بخش هايي از اين گزارش دسترسي پيدا كرده كه در ذيل به بخشهايي از آن كه قابليت ارايه دارد اشاره مي شود: 

- مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم كه همچنان علي رغم وعده ها با آن دست به گريبانند.

- اصل دريافت يارانه نقدي به عنوان يك حق طبيعي

- مردم خود را محق تر نسبت به دولت مي دانند كه اين مبلغ را به دست افراد نيازمند برسانند

- عدم اعتماد عمومي به سيستم دولت كه اين پول به درستي تخصيص پيدا كند

- فشار يكي از مشاوران براي بازپخش چندباره موضع برخي مراجع در مورد عدم دريافت يارانه با وجود اينكه از ابتدا مشخص بود پاسخي براي آن وجود ندارد.(فرد مورد نظر در سه روز آخراصرار داشته كه چرا به طور مستمر سخنان آقاي روحاني را پخش مي كنيد؟ به جاي آن سخنان مراجع را مجددا پخش نماييد[توپ در زمين مراجع])

- دعوت هنرمندان، ورزشكاران و برخي مسوولين براي عدم دريافت يارانه نقدي تاثير عكس داشته است چرا كه جامعه از حقوق هاي ميليوني و بعضا ميلياردي اين افراد مطلع است.

- تناقض مواضع مسوولين دولتي كه از يك طرف مردم را تشويق به عدم ثبت نام مي كردند و از طرف ديگر خبر از افزايش قيمت ها مي دادند.

- جنس كار رسانه ملي و عدم پيوستگي آن در رسانه هاي ديگر حتي رسانه هاي دولتي

- مخالفت گروههاي سياسي

- نگراني فعالان اقتصادي از آينده كه اين موضوع در جامعه نيز تسري داشت از جمله اينكه دولت تلاش دارد مالياتها را افزايش دهد.

- تاكيد پمپاژي و يكباره در تمامي برنامه ها در تلويزيون موجب واكنش معكوس شد. در واقع به دليل فشار به صداو سما و پخش دايم تبليغات براي انصراف از دريافت يارانه، حجم تبليغات از آستانه پذیرش مخاطب یا ذینفعان بیشتر بود.

- زيرنويس هايي كه از سوي دولت براي پخش در صدا و سيما ارايه شده بود نيازمند بررسي هاي كارشناسي بيشتر بود.

- پخش شايعات مختلف در مورد ثروت برخي مسوولين و ريخت و پاش در برخي مراسمات دولتي

- و...

یارانه نقدی به خانوارهای متقاضی تعلق می‌گیرد

لازم به ذكر است محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری که ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت دولت با حضور استانداران سراسر کشور در کاخ سعدآباد برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر نمایندگان مجلس مبنی بر اتمام مهلت دولت برای تعیین تکلیف یارانه‌بگیران و مشخص کردن افراد نیازمند، گفت: در تبصره 21 قانون هیچ زمانی در این رابطه تعیین نشده و بند «و» این تبصره تصریح دارد یارانه نقدی باید به خانواده‌های متقاضی نیازمند که این مسئله را اعلام نموده و ثبت‌نام کرده‌اند پرداخت کند.

نوبخت با اشاره به بررسی‌های دولت در زمینه مشخص کردن متقاضیان واقعی دریافت یارانه با توسل به پایگاه‌های اطلاعاتی تصریح کرد: ما این بررسی را شروع کردیم ولی این مسئله را مقتضی نمی‌دانیم که هر روز این موارد را اعلام کنیم چون به محض اعلام افراد نیازمند دچار نگرانی می‌شوند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: ما هم‌اکنون از منابع حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی و هم 11 هزار میلیارد تومان که قانون به ما اجازه داده تا برای پرداخت یارانه نقدی تلاش کنیم نه تنها پرداخت یارانه نقدی را در مرحله دوم انجام دادیم بلکه طرح تحول سلامت را نیز اجرا کردیم.