به گزارش پارس به نقل از  ایسنا، به نوشته روزنامه حریت، این ضرب الاجل دو ماهه به کمپانی ریتون، لاکهید مارتین آمریکا و تیم ایتالیا، فرانسه، یوروسام SAMP/T این اجازه را می‌دهد تا پیشنهادهای خود را بررسی کرده و دست چین را در فروش این سپر دفاع موشکی چندین میلیارد دلاری کوتاه کنند.

این سومین باری است که ترکیه ضرب الاجل خود را برای خرید این سپر دفاع موشکی تمدید می‌کند. اسماعیل دمیر، رئیس جدید معاون صنایع دفاعی ترکیه اخیرا با چین درباره پیشنهاد پکن در فروش این سپر دفاعی به آنکارا گفت وگو کرده است. متحدان ناتوی ترکیه نگرانی خود را بابت انتخاب سپر دفاع موشکی ۲۰۰۰ FD چین که رقیب آمریکا و کمپانی ایتالیایی ‌- فرانسوی است، ابراز داشته‌اند.

آمریکا به صنعت دفاعی ترکیه فشار وارد آورده تا دولت آنکارا را از بستن این قرارداد با چین منصرف کند چرا که نگران این است که این سیستم با سیستم‌های ناتو تداخل داشته باشد. همچنین مقام‌های کارخانجات ریتون، لاکهید مارتین و یوروسام با کمپانی‌های دفاعی ترکیه به گفت‌وگو پرداخته و هشدار داده‌اند اگر آنکارا این سپرهای دفاع موشکی را از چین بخرد، نمی‌توانند به همکاری با ترکیه ادامه دهند.

ترکیه در عوض گفته که چین پیشنهاد بهتری را ارایه کرده و این روند به همکاری مشترک میان دو کشور ختم خواهد شد. کارخانه صادرات و واردات ماشین آلات دقیق چین از فوریه ۲۰۱۳ در لیست تحریم‌های وزارت امور خارجه آمریکا به خاطر نگرانی‌هایی در زمینه گسترش تسلیحات قرار دارد.