به گزارش پارس، قاسم جعفری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به مطرح شدن طرح استیضاح وزیر علوم از سوی تعداید از نمایندگان مجلس، گفت: نمایندگان مردم در خانه ملت، براساس وظیفه نظارتی خود، هر کدام از وزرای دولت را که به وظیفه قانونی‌شان عمل نکنند، مورد سؤال و استیضاح قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه استیضاح فرجی دانا در مجلس جنبه سیاسی ندارد، افزود: موارد استیضاح وزیر علوم در مجلس کاملا یک نگاه حقوقی و فنی دارد و با همه ابعاد جامعه‌شناختی و علمی مطرح شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به یکی از موارد استیضاح فرجی دانا اشاره و تأکید کرد: ما می‌‌خواهیم در این استیضاح بدانیم که وزیر علوم در یک سال گذشته تا چه میزان براساس اساسنامه و رسالتی که وزات علوم برای او تعیین کرده، حرکت کرده است؟

جعفری به یکی دیگر از موارد استیضاح وزیر علوم در مجلس اشاره کرد و گفت: تمامی استیضاح‌کنندگان وزیر علوم به عنوان نمایندگان مردم در خانه ملت، سؤال‌شان این است که آیا در یک سال گذشته، روند رشد علمی کشور که در گذشته 11 برابر متوسط جهانی بوده، حفظ شده، یا خیر؟ آیا اقداماتی که در وزارت علوم در حال انجام است، مبتنی بر قانون است یا خیر؟ آیا سناریویی که تحت عنوان بازگشت به تحصیل دانشجویان ستاره‌دار در حال اجراست، بر مبنای قانونی است یا خیر؟

وی در ادامه انتصابات اخیر در دانشگاه‌ها و دانشجویان بورسیه را بر مبنای قانون ندانست و گفت: یکی دیگر از موارد استیضاح فرجی دانا این است که ما از او خواسته‌ایم در این موارد توضیحات قانع‌کننده‌ای به نمایندگان مردم بدهد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه استیضاح فرصتی برای سؤال از وزیر علوم است، تصریح کرد: بنده معتقدم که فرجی دانا باید از این فرصت خوشحال باشد. اگر او معتقد است که مسیر را درست طی می‌کند، برای فرصت ایجاد شده، باید از نمایندگان مجلس تشکر کند.

جعفری در بخش دیگری از سخنانش ضمن درخواست از وزیر علوم برای حضور در مجلس و قانع کردن نمایندگان مردم در خانه ملت، افزود: این موضوع هیچ‌گونه جای نگرانی ندارد و فرجی دانا باید در مورد عملکرد یک ساله‌اش به نمایندگان توضیح دهد.

وی در ادامه به عملکرد یک ساله وزارت علوم اشاره و تصریح کرد: عملکرد ضعیف وزارت علوم در مدیریت بخش علمی، مهم‌ترین دغدغه همه استیضاح‌کنندگان است. مهم‌ترین سؤال ما از وزیر علوم در این استیضاح این است که آیا مسیری که به طور طبیعی باید در وزارت علوم در راستای گسترش دانش، پژوهش و فرهنگ کشور انجام شود و عالم تریبت کند، به درستی انجام شده یا خیر؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه خبرهایی رسیده که نشان می‌دهد آرامشی که مدنظر مقام معظم رهبری و شخص رئیس‌جمهور است و بر آن تأکید داشته‌اند، در یک سال گذشته بر فضای دانشگاه‌ها حاکم نشده است، گفت: یکی از دلایل استیضاح وزیر علوم در مجلس موضوع حکمفرما نشدن آرامش در فضای عمومی دانشگاه‌ها برای رشد علمی کشور است. اگر وی معتقد است که مسیر را درست رفته و انتصاباتش بر مبنای قانون بوده، نباید از استیضاح هراسی داشته باشد.

جعفری در پایان خاطر نشان کرد: اعلام وصول نشدن استیضاح فرجی‌دانا در صحن علنی مجلس، خلاف قانون و آیین‌‌نامه داخلی پارلمان است که هیئت‌ رئیسه مجلس باید به آن توجه داشته باشد.