به گزارش پارس به نقل از فارس، پایگاه خبری «رأی الیوم» در یادداشتی به موضوع سفر «بثینة شعبان» مشاور سیاسی و مطبوعاتی بشار اسد به «اسلو»  در تاریخ 31 خرداد 93 و تغییر راهبرد اروپا در قبال دولت سوریه پرداخته است.

رأی الیوم می‌نویسد: سفر مشاور بشار اسد به نروژ در حالی که سفر مقامات سوری به اروپا ممنوع است، باعث شده تا سفارتخانه‌های عربستان و اردن در این مورد از وزارت‌خارجه نروژ توضیحاتی بخواهند.

سفری که در این سطح انجام می‌گیرد نشان از اقداماتی دارد که اتحادیه اروپا جهت برقراری دوباره روابط دیپلماتیک با دولت سوریه در نظر گرفته است.

بثینة شعبان در این سفر پنج تن از دولتمردان سوری را نیز به همراه خود داشت که مورد استقبال رسمی از طرف دولت نروژ قرار گرفتند و همچنین با وزیر خارجه نروژ و معاونانش نیز دیدار کردند.

در همین اثنا، سفارت نروژ در پایتخت برخی کشورهای خاورمیانه از جمله عمان، قاهره و بیروت دیدارهایی را با برخی طرف‌های سیاسی جهت پایان دادن به بحران سوریه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ترتیب داده است.

در این دیدارها با طرف‌های عربی در مورد سرنوشت مخالفان دولت سوریه و انتظارات آن‌ها و همچنین شروع اقدامات سیاسی برای پایان بحران، رایزنی شده است.

رأی‌الیوم در ادامه می‌نویسد: تمامی این‌ها به معنی مقدمات بازگشایی سفارت‌ کشورهای غربی در دمشق محسوب می‌شود.

بنا بر منابع خبری، ایتالیا و نروژ در رأس کشورهای اروپایی برای شروع روابط دیپلماتیک با طرف سوری پس از انتخابات ریاست جمهوری قرار دارند.

پیش از این وزارت خارجه ایتالیا با سفارت سوریه در بیروت ارتباط برقرار کرده بود. همچنین فرانسه نیز با وساطت طرف لبنانی با طرف‌های سوری قبل از شروع کنفرانس اسلو تماس داشته است.