به گزارش تسنیم، معاون نخست وزیر ترکیه تاکید کرد که رجب طیب اردوغان تقریبا به طور قطع نامزد حزب عدالت و توسعه در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه خواهد بود.

به گزارش رویترز، در حالی که حزب عدالت و توسعه پیش از این اعلام کرده است که قصد دارد سه شنبه آینده اول جولای رسما نامزد مورد نظر خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را معرفی خواهد کرد، بولنت آرینچ معاون نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: اردوغان به احتمال زیاد نامزد مورد نظر حزب عدالت و توسعه برای انتخابات اوت خواهد بود.

وی افزود: ما خیلی خوب می دانیم که نامزد مورد نظرمان برای انتخابات ریاست جمهوری چه کسی خواهد بود. اول جولای به احتمال زیاد اردوغان به عنوان نامزد مورد نظر ما معرفی خواهد شد.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه قرار است 10 اوت برگزار شود. این نخستین بار در تاریخ معاصر سیاسی ترکیه است که رئیس جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب خواهد شد. پیش از این پارلمان مسئولیت انتخاب رئیس جمهور را بر عهده داشته است.

اگر هیچ نامزدی نتواند در دور نخست حداقل 50 درصد آرا را کسب کند دور دوم انتخابات روز 24 اوت برگزار خواهد شد.

دو حزب سیاسی مخالف دولت ترکیه نیز قصد دارند از نامزدی اکمل الدین احسان اوغلو دبیر کل سابق سازمان همکاری اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه حمایت کنند.

احسان اوغلو به احتمال زیاد باید با رجب طیب اردوغان نخست وزیر کنونی ترکیه رقابت کند.

اعلام نامزدی احسان اوغلو در انتخابات ریاست جمهوری در نشست نمایندگان حزب جمهوری خواه ترکیه و حزب جنبش ملی گرا بوده است. احسان اوغلو هنوز نظر خود را در این خصوص اعلام نکرده است.

وی پیش از این دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی را بر عهده داشته است. وی 9 سال در این سمت فعالیت کرد و ژانویه امسال استعفا داد. وی در عرصه سیاست داخلی ترکیه تجربه کمی دارد ولی در محیط‌های دانشگاهی و آکادمیک کاملا فعال است.