به گزارش پارس به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری عصر دوشنبه در جلسه شورای عالی توسعه صادرات، بر لزوم حمایت از صادرکنندگان کشور تاکید کرد و از وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه‌های مرتبط خواست دستورالعملی مشخص برای اقدامات حمایتی از صادرکنندگان تدوین کنند.


معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به مشکلات صدور ضمانت‌نامه بانکی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی، از بانک مرکزی خواست ظرف مدت یک ماه این موضوع را بررسی و پیشنهادات و راهکارهای خود را ارائه دهد.

در این جلسه که وزرای صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رئیس سازمان ملی استاندارد و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز حضور داشتند، گزارشی از عملکرد صادرات کالا و خدمات در سال 92 و دو ماهه ابتدای سال جاری از سوی رئیس سازمان توسعه تجارت ارائه شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین گزارشی نیز درباره اهداف و عملکرد صادرات غیرنفتی در حوزه کالا و خدمات در برنامه پنجم توسعه و نیز اثرات پرداخت جوایز صادراتی در تحقق اهداف صادراتی ارائه کرد.

محدودیت منابع بانک‌ها، لزوم اخذ گواهی استاندارد اجبای جهت صادرات کالا و تأخیر در استرداد حقوق ورودی به صادرکنندگان از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.