پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- یک اندیشکده آمریکایی برای چندمین بار در اقدامی تأمل‌برانگیز با برجسته‌کردن نقش فرمانده سپاه قدس ایران و القاء این موضوع که ایران حضوری گسترده و تأثیرگذار در عراق دارد، سعی در منحرف کردن افکار عمومی و روبرو کردن جهان اسلام با سردار سرلشگر سلیمانی کرد.اشراف-اندیشکده «امریکن انترپرایز» در یادداشتی به قلم «متئو مک اینس» و «اشتون گیلمور» نوشت: پاسخ [سردار سرلشگر] «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به حمله سریع داعش به موصل ممکن است تهدید را از بغداد دور و از تخریب احتمالی اماکن مقدس شیعه در سامرا، کربلا، نجف و کاظمین جلوگیری کند. [سردار سرلشگر] «سلیمانی» در طراحی و اجرای این برنامه دارای مزیت زیرساخت‌های گسترده و پیشرفته قدرت نظامی نامنظمی، هم فعال و هم مخفی برخوردار است که طی سال‌ها نبرد و عملیات مخفی در خاورمیانه به‌دست‌آمده است. فرمانده ایرانی همین‌طور از پاسخ قوی به درخواست برجسته‌ترین روحانی شیعه تهران برای نبرد علیه افراطی‌های سنی نیز بهره‌مند شده است.

انتخاب‌های دشوار فرمانده سلیمانی و دفاع از حرمین عسکریین

با این وجود [سردار سرلشگر] «سلیمانی» علی‌رغم این مزیت‌ها، در تلاش خود برای به عقب راندن داعش، با انتخاب‌های دشواری روبروست.

- [سردار سرلشگر] «سلیمانی» نمی‌تواند هیچ‌گونه ضعفی در دفاع از مرزهای ایران، ازآنجاکه او با نیروهای زمینی سپاه پاسداران و ارتش منظم ایران همکاری می‌کند، را بپذیرد. واحدهای قدرتمندی، مثل صابرین، واحدهای عملیاتی مخصوص سپاه پاسداران، وجود دارند، اما این رویه این منابع باارزش را که می‌توان از آن‌ها برای دفاع از مکان‌های کلیدی استفاده کرد یا به دفاع از سایر مناطق عراق پرداخت را محدود می‌سازد.

- در اهمیت و دشواری حفاظت از اماکن مقدس شیعه نمی‌توان اغراق کرد. دفاع از حرمین عسکریین در سامرا اولویتی مهم برای[سردار سرلشگر] «سلیمانی» است. بااین‌حال این مکان در منطقه‌ای بیشتر سنی نشین در شمال بغداد قرار دارد، که ایجاد یک جبهه قوی دفاعی را برای فرمانده دشوار می‌سازد؛ به‌خصوص جبهه‌ای که بتواند از مرز ایران از طریق استان چند فرقه‌ای دیاله تا سامرا، پس‌ازآن از مناطق چند فرقه‌ای غرب و جنوب پایتخت برای دفاع از کربلا، یکی دیگر از اماکن مقدس شیعیان گسترده شود.

سردار «سلیمانی» یک فرماندهی منسجم و چندملیتی ایجاد کرده است
- دفاع از سرزمین مادری برای شیعیان عراقی موردحمایت ایران، که اکنون در سوریه می‌جنگند، از اهمیت زیادی برخوردار است و آن‌ها در حال بازگشت به عراق هستند. حتی حزب‌الله لبنان نیز ممکن است توجه خود را از سوریه به عراق معطوف کند؛ که به این پرسش می‌انجامد که: [سردار سرلشگر] «سلیمانی» تا چه حد می‌تواند دفاع خود از «بشار اسد» را کاهش دهد؟

- به نظر می‌رسد [سردار سرلشگر] «سلیمانی» یک فرماندهی منسجم و چندملیتی، از باتجربه‌ترین رهبران شبه‌نظامی شیعه عراقی و سایر عوامل نیابتی ایران، ایجاد کرده است. وی و این گروه‌ها نیروهای امنیتی عراق را علیه داعش هماهنگ و حتی فرماندهی می‌کنند. این نقش اصلی فرمانده ایرانی، می‌تواند این استدلال داعش را تقویت کند که دولت فعلی عراق بازیچه دست ایران است و بدین ترتیب اعتبار دولت عراق بیشتر زیر سؤال خواهد رفت.

- سرانجام [سردار سرلشگر] «سلیمانی» باید مراقب باشد که هرگونه همکاری با آمریکا می‌تواند وی را در جهان اسلام به ‌عنوان همکار آمریکا معرفی کند. تهران علاقه‌ای به دخالت آمریکا یا افزایش نفوذ این کشور در عراق را ندارد.

اوضاع عراق، یک شرایط باخت – باخت برای واشنگتن است
تصرف احتمالی بغداد بحرانی واقعی برای ایران و تهدیدی خطرناک برای امنیت ملی آمریکا و هم‌پیمانانش محسوب می‌شود. بدون کمک آمریکا یا نقش‌آفرینی چشمگیر جهانی، بار جلوگیری از چنین اتفاقی تنها بر دوش‌[سردار سرلشگر] «سلیمانی» قرار می‌گیرد. اگر وی موفق شود، آمریکا باید با عواقب یک دولت عراقی وابسته به ایران و شبکه‌ای منسجم‌تر و قوی‌تر از عوامل نیابتی منطقه‌ای ایران مواجه شود. انتخاب میان داعش و تهران، به‌عنوان بازیگران عمده قدرت در عراق، یک شرایط باخت – باخت برای واشنگتن است. لازم است آمریکا به‌جای این شرایط، به یک پیروزی عراقی فکر کند.