به گزارش پارس به نقل از ایسنا: حجت‌الاسلام والمسلمین حین روحانی در ابتدای سخنان خود، در این مراسم که در سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان برگزار شد، با ابراز خرسندی از این سفر گفت: همواره کلمه عشایر و روستاییان با مفاهیم و معانی اقتصادی و فرهنگی همراه بوده است و در واقع مفاهیمی که با کلمه عشایر و روستاییان به ذهن ما می‌رسد، مصادف است با صفا، صمیمیت، پاکی، مهربانی، اخوت، انسانیت، شجاعت، ایستادگی، سختکوشی و... .

وی با بیان اینکه نکته مهم این است که فرهنگ بلند انسانی و اسلامی همواره با زندگی عشایر و روستاییان توام بوده است، همواره عشایر و روستاییان به دنبال زندگی پاک، نان و لقمه حلال، و تربیت فرزندان غیور بوده‌اند .

روحانی ادامه داد: می‌بینیم که در میان عشایر از جمله عشایر خطه لرستان و روستانشینان همه ویژگی‌هایی که می‌تواند برای هر انسانی جاذبه داشته باشد، وجود دارد. از جمله لباس قشنگ و زیبا، آداب و رسوم دل‌انگیز و اخلاق و رفتاری همانند اخلاق و رفتاری که پیامبر اسلام به همه ما توصیه کرده است.

وی گفت: ما دلمان می‌خواهد فرهنگ صمیمیت، برادری، ایثار و فداکاری به عنوان شاخصه بلند فرهنگ عشایر و روستاییان همواره ادامه پیدا کند. باید این ویژگی‌های ارزشمند اخلاقی و فرهنگی را همیشه نگه داریم و از آن پاسداری کنیم.

رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که در کنار مساله فرهنگ همواره روستاییان و عشایر تولیدگر بوده‌اند و در واقع روستاییان عموما تولیدکننده و شهری‌ها وارد کننده بوده‌اند، ادامه داد: در تجارت شهر و روستا، همواره روستاییان در این تجارت توفیق داشته‌اند، گرچه ممکن است امروز شرایط کمی متفاوت شده باشد و ما باید اشکال مساله را پیدا کنیم.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که در دنیای امروز تحولاتی از لحاظ علمی و صنعتی ایجاد شده و در پی آن بسیاری از زندگی‌ها دچار تغییر و تحول شده است،‌گفت: امروز در کنار سنت‌های روستایی باید شرایط کشاورزی مدرن نیز ظهور و بروز پیدا کند و در این راستا باید مسوولان روستاها، دهستان‌ها، شوراها و همچنین بخش‌های مختلف برنامه‌ریزی کنند. بانک‌ها باید تسهیلات لازم را جهت تحقق این موضوع فراهم کنند و بخش‌های دولتی کمک کنند که روستاها بتوانند روی پای خود بایستند.

وی با بیان اینکه تخلیه روستاها، کاهش جمعیت در آن و یا حرکت روستاییان از روستا به شهر، خبر خوشی برای کشور نبوده و نیست، اظهار کرد: این خبر به معنای آن است که بخشی از تولید تعطیل شده و روستایی که در روستا مولد است و در کار کشاورزی و دامپروری و دیگر زمینه‌های تولیدی فعالیت می‌کند، تبدیل به یک کارگر ساده می‌شود و از سوی دیگر این مهاجرت باعث افزوده شدن بار شهرها می‌شود و تولید کاهش پیدا می‌کند.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه روستاها را باید احیا و فعال و مشکلات آنها را برطرف کنیم و دولت در این زمینه کمک کند، گفت: برای احیای این روستاها و فعال تر شدن جوانان آنها باید شرایط و زمینه را برای کشاورزی و دامپروری فراهم کنیم.

روحانی با اشاره به رواج داشتن دامپروری سنتی در بین روستاییان و عشایر تصریح کرد: ممکن است دیگر دامپروری سنتی پاسخگو برای درآمد عشایر و روستایی نباشد و نیاز کشور را نتواند تامین کند و ما در این سفر با اتخاذ تصمیماتی به دنبال این هستیم که دامپروری مدرن را وارد این استان کنیم. در این راستا بنیاد مستضعفان برای دامپروری 5 هزار راس در ارتباط با دامپروری مدرن برنامه‌ریزی کرده تا این الگویی شود برای دامپروری هزار راسی، البته در کنار دامپروری مدرن، باید صنایع جانبی نیز در این مناطق بیاید تا کار را تکمیل کند و با استفاده از این روش هم می‌توانیم نیازهای کشور را تامین کنیم و هم می‌توانیم بخشی از آنچه را که حاصل می‌شود، در صورت مازاد به صادرات اختصاص دهیم.

رییس جمهور تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز تصمیم گرفته که یک دامپروری مدرن با 2 هزار راس ایجاد کند و به عنوان یک نمونه این کار را انجام می‌دهد تا در سراسر استان امتداد پیدا کند.

وی با اشاره به استعداد کشاورزی که در استان لرستان وجود دارد، به مساله آب در این استان اشاره کرد و گفت: ما باید آب را ذخیره کنیم و از سوی دیگر آبیاری مدرن را در این استان گسترش دهیم تا محصولات بیشتری از زمین‌های کشاورزی حاصل شود.

روحانی با اشاره به در دست احداث بودن چندین سد در این استان، خاطرنشان کرد: برخی از این سدها تا پایان امسال و برخی نیز در سال آینده تکمیل و بهره‌برداری از آنها آغاز می‌شود و هر یک از این سدها و بهره‌برداری از آنها می‌تواند اشتغال ایجاد کند. کشاورزی و باغداری را توسعه دهد و زندگی روستاییان را متحول کند.

رییس جمهور با اشاره به مشکلات برخی از روستاییان در زمینه آب آشامیدنی و برق گفت: استاندار قول دادند که ظرف امسال یا سال آینده این مشکلات و همچنین مشکلات جاده‌ای روستاییان حل شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه ما هدررفت آب در این استان زیاد داریم و باید برای آن چاره‌اندیشی کنیم، به مساله اعطای تسهیلات به روستاییان اشاره کرد و گفت: باید بهره تسهیلاتی که به روستاییان داده می‌شود را کاهش دهیم، مقدمات این کار شروع شده و ظرف یک ماه آینده در دولت نهایی می‌شود.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: در بحث یارانه‌ها ما دلمان می‌خواست که درآمد بیشتری را کسب کنیم و این درآمد را به اموری مانند روستاها، کشاورزی و اعتبارات لازم برای بانک‌های کشاورزی اختصاص دهیم ولی به هر دلیلی افرادی که از یارانه نقدی انصراف دادند زیاد نبودند و هرچقدر تعداد این انصراف بالاتر می‌بود، دست ما بازتر می‌شد برای انجام این اقدامات.

رییس جمهور با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش نظام سلامت برای عشایر و روستاییان گفت: اگر خدای نکرده کسی از روستاییان و عشایر نیازمند به بیمارستان شود، حدود 5 درصد از مخارج بیمارستان از او اخذ می‌شود و این قدم بزرگی است که در نظام سلامت برداشته شده است.

وی افزود: البته مشکلات نظام سلامت همه‌اش یکباره حل نمی‌شود، ولی ان‌اشاءالله مردم در همین سال شاهد خواهند بود که شرایط با گذشته در این موضوع متفاوت خواهد بود.

روحانی اظهار کرد: در سال بیش از 8 میلیون نفر به بیمارستان مراجعه می‌کنند که هرکدام مخارجی دارند و با توجه به تصمیماتی که اتخاذ شده، این مخارجی که مردم باید می‌پرداختند به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است و از سوی دیگر بسیاری از داروهایی که تحت پوشش بیمه نبوده‌اند، اکنون تحت پوشش هستند.

رییس جمهور همچنین به اقدامات صورت گرفته در این استان در زمینه گردشگری اشاره کرد و افزود: در حال حاضر یک هتل نیمه‌کاره در استان وجود دارد که استاندار اعلام کرده ظرف پایان سال به اتمام می‌رسد و یک هتل چهار ستاره نیز بنیاد مستضعفان قصد دارد در این استان احداث کند.

وی ادامه داد: به نظرم جایی که باید توریست‌های داخلی و خارجی بیایند و ببیند، همین زندگی عشایر، سیاه‌چادرها و قشلاق و ییلاق است. روحانی گفت: ان‌شاءالله امسال 79 طرح برای این استان را امسال یا اواسط سال آینده به اتمام می‌رسانیم.

رییس جمهور تاکید کرد: ما به فکر صنعت و دیگر بخش‌ها در این استان هستیم و ان‌شاءالله تا پایان دولت یازدهم، سال به سال قدم‌های موثری برای پیشرفت هرچه بیشتر استان لرستان برداشته می‌شود.

در این مراسم حجتی وزیر جهاد کشاورزی، یونسی دستیار رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها، شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهور، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور و تعدادی از مقامات محلی لرستان حضور داشتند و افرادی به نمایندگی از عشایر، بختیاری‌ها حضور داشتند.