به گزارش پارس به نقل از فارس ، نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری میان شهرداری تهران و وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی صبح امروز با حضور علی جنتی وزیر ارشاد و محمدباقر قالیباف شهردار تهران در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار داشت:‌ در دوره‌های قبل هم از دو سه دهه گذشته خدمت آقای قالیباف ارادت داشتم اما وقتی در این مسئولیت هم نبودم ناظر فعالیت‌های شهرداری بودم.

وی افزود: احساس می‌کردم شهرداری تهران تنها در صدد خدمات رسانی به شهروندان و خدمات شهری نیست بلکه یکی از محورهای اساسی، مسائل فرهنگی و اجتماعی است و توجه ویژه‌ای که آقای قالیباف داشته است.

جنتی تصریح کرد:‌ از آغاز حضورم در وزارت ارشاد به دلیل اینکه مستقیم با مسائل فرهنگی و هنری تماس داشتم احساس کردم مجموعه فعالیت‌های شهرداری در حوزه‌های فرهنگی هنری و اجتماعی چگونه است و همه اقداماتی که شاهدیم نشان دهنده عزم و اراده جدی است که در شهرداری برای ارتقاء سطح فرهنگی شهروندان انجام می‌شود البته جز این هم انتظاری نیست.

وزیر ارشاد همچنین با بیان این جملات که ما آقای قالیباف را به عنوان یک رزمنده و جهادگری که در دوران دفاع مقدس در میدان‌های جهاد و مبارزه تلاش کرده می‌شناسیم ابراز داشت: آقای قالیباف با این روحیه وارد شهرداری شد که باید پاسدار ارزش‌های دینی و فرهنگی باشد ایشان همکاران خوبی برگزیده‌اند و با همین انگیزه کار را به پیش برده، خوشحالم امروز تفاهم‌نامه‌ای را با قالیباف در شهرداری امضا می‌کنیم مبنای همکاری گسترده وزارت ارشاد و شهرداری که‌ می‌تواند در زمینه‌های مختلفی به مرحله اجرا برسد.

جنتی ضمن اشاره به اینکه این همکاری در بخش زیرساخت‌ها و فضاهای فرهنگی قابل اجراست متذکر شد: فضاهای فرهنگی مورد نیاز شهروندان است اما به وفور در تهران از اجرایی شدن بخشی طرحها مطلعیم، اینها پاسخگوی همه نیاز شهروندان نیست همچنان که هنرمندان نیز باید در تهیه محتوا تلاش کنند فیلم‌نامه و نمایشنامه‌های ارزشی تهیه و در فرهنگسراها عرضه شود.البته همکاری در زمینه مصرف محصولات فرهنگی بخشی زیر نظر وزارت ارشاد صورت می‌گیرد.

وی در ادامه به هم‌افزایی و همکاری میان نهادها  و سازمان‌ها اشاره کرد و گفت: ما اهداف واحدی را دنبال می‌کنیم بنابر این نیازمند همکاری هستیم امیدواریم همه شهروندان و ملت بتوانند از این همکاری‌ها استفاده کرده و آنچه مورد نظر رهبر انقلاب است در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی را به مرحله اجرا رسانند همچنان که در آقای قالیباف مدیریت جهادی را سراغ داریم امیدواریم هم جلب رضایت رهبر انقلاب و هم مردم را در ادامه مسیر شاهد باشیم تا احساس شود تا حرکت جدی در این زمینه انجام شده است.

جنتی در پایان سخنان خود ضمن ابراز خرسندی از تحقق این تفاهم‌نامه تصریح کرد: امیدواریم این اقدام که در پایتخت کشور صورت می‌گیرد الگویی برای همه شهرهای کشور باشد همانگونه که در زمینه زیباسازی و سایر خدمات شهرداری سایر شهرها الگوبرداری می‌کنند این نوع فعالیت‌ها هم باید برای ادارات کل استان‌ها و شهرداری‌ها اسوه باشد.

 

محمدباقر قالیباف شهردار تهران در این مراسم با اشاره به ویژگی منحصر به فرد شهر تهران گفت: تجربیات گذشته نشان می‌دهد که تهران تاثیرات بین‌المللی و ملی دارد به گونه‌ای که هر اقدامی که در شهر تهران صورت می‌گیرد بعد از چند وقت می‌بینیم که عین همان اتفاق در شهرهای دیگر نیز صورت می‌گیرد.

شهردار با این جملات که برداشت‌های علمی نشان داده است که اقداماتی که در تهران انجام می‌‌شود، تاثیرات بین‌المللی و داخلی بسیاری دارد، ادامه داد: هرکسی که از خارج، وارد ایران می‌‌شود عموما وارد تهران می‌‌شود و قضاوتش درباره ایران و نظام اسلامی، طبیعتا با دیدن این شهر شکل می‌گیرد. بنابراین تهران نقش برجسته‌ای در ایران دارد. در سال‌های اخیر یادداشت‌ها یا مصاحبه‌های شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی و حتی مسافران سیاحتی به تهران را دیده‌ایم و نظراتشان را در این باره خوانده‌ایم.

قالیباف سپس به الگو گیری دیگر استان ها از تهران اشاره و آن را موثر برشمرد و اضافه کرد: هر کار خوب یا بدی که در تهران اتفاق بیافتد، بعد از چند ماه در دیگر شهرهای کشور نیز انجام خواهد شد. به هر حال بعضی از کارها هم مورد تائید نیستند ولی با همه وجودم در شهرداری تهران دیده‌ام که این فعالیت‌ها چه در یک ایستگاه اتوبوس یا جدول کنار خیابان تا بخشنامه و تصمیمات اداری، بر همه کشور تاثیر می‌گذارد.

این مقام مسئول در شهرداری با تاکید بر عدم اختلاف میان مسئولان و اینکه مردم از اختلاف خوششان نمی‌آید بیان کرد: مردم ما کلا از اختلاف و چالش بین مسئولان خوششان نمی‌آید و برایشان مهم نیست مقصر چه کسی است. چون مطمئن هستند اولین کسی که به خاطر این اختلافات آسیب می‌بیند، مردم هستند. مقام معظم رهبری هم بارها بر همدلی و همراهی تاکید کرده‌اند؛‌ به ویژه بین سازمان‌ها و به ویژه سازمان‌های فرهنگی که عرصه‌ای مظلوم دارد. این تاکید بر همدلی هم برای حفظ هویت انقلابی‌مان، شهرمان و کشورمان است. پس خواسته مردم چنین است و خواست رهبری هم همین است.

شهردار تهران با بیان اینکه صراحتا اعلام می‌کنم احساسم این است که به خاطر باوری که به فرهنگ جهادی دارم امروز بیش از دیگران باید با مجموعه‌های دولت همکاری کنم گفت: باورهای اعتقادی و دینی، خواسته‌های مردم و رهبر انقلاب و همچنین به خاطر فهمی که از فرهنگ جهادی دارم شاید باعث شده امروز بیشتر از دیگران با دولت همکاری داشته باشم نه به خاطر هواهای نفسانی.