پایگاه خبری تحلیلی «پارس» -هفته آخر فروردین، باهنر به نمایندگی از لاریجانی و رهروان پیغامی را به حداد عادل داد که حاکی از برخی نگرانی ها بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، هفته آخر فروردین ۱۳۹۳، محمد رضا باهنر به نمایندگی از دکتر علی لاریجانی و فراکسیون رهروان پیغامی را به حداد عادل داد که حاکی از برخی نگرانی ها در کف مجلس بود و خواستار آن شد تا فراکسیون رهروان و فراکسیون اصولگرایان فهرست مشترکی برای انتخابات هیات رییسه معرفی نمایند.

پاسخ مثبت حداد، چرخاندن فرمان رهروان به سمت دولت و اصلاح طلبان
حدادعادل نیز در پاسخ از انسجام و اتحاد در میان اصولگرایان استقبال کرد و چارچوبهای کلی این همکاری را به صورت شفاف برای باهنر توضیح داد. بعد از این توضیحات باهنر وعده داد که حداکثر تا دو هفته دیگر عملیاتی تر در قالب یک کارگروه مشترک زمینه های فهرست مشترک فراهم شود به طوری که حتی این موضوع از طرف حدادعادل در فراکسیون اصولگرایان مطرح و در نهایت، مهرداد بذرپاش، حسین نجابت و علی اصغر زارعی برای مذاکره با فراکسیون رهروان انتخاب شدند لیکن دیگر خبری از طرف باهنر و فراکسیون رهروان نیامد و فضا آن قدر عکس شد که روز قبل از انتخاب هیات رییسه، باهنر در حمایت از دولت حسن روحانی در صفحه اول روزنامه دولت و در روزهای قبل نیز کاظم جلالی رییس فراکسیون رهروان به تعریف و تمجید از دولت یازدهم پرداخته بودند.

larijanirohani

در نهایت در چهارم خرداد، سومین انتخابات انتخابات هیأت ‌رئیسه مجلس نهم برگزار شد. اکنون این انتخاب، موجب انسجام بیشتر در فراکسیون اصولگرایان و اختلافات شدیدتر در فراکسیون رهروان شده است.

انسجام و بازیابی در فراکسیون اصولگرایان
رای بالای دکتر الیاس نادران(۱۰ رای کمتر از مهندس باهنر) و مهندس مهرداد بذرپاش که از منتقدین شدید مدیریت کنونی مجلس نهم و دولت یازدهم هستند، از یک طرف، علامتی به دولت بود که مجلس با وجود فراکسیون رهروان و اعتدال، همچنان زنده است و از طرف دیگر موجب شده تا اصولگرایان مجلس باردیگر خود را بازیابند و با انسجام، دو سال آتی را در مجلس طی نمایند.

آشفتگی در اردوگاه اصولگرایان سنتی / طعنه های متقابل
از طرف دیگر عدم رای آوری چهرهای موثر فراکسیون اعتدال و رهروان و رای پایین رییس مجلس و محمد رضا باهنر موجب آشفتگی در اردوگاه اصولگرایان سنتی مجلس شده است.

bahonarlarijani

از طرفی فراکسیون اصلاح طلبان و اعتدالیون همچنان پیامهای طعنه آمیز برای باهنر میفرستند. بر اساس ائتلاف فراکسیون رهروان با فراکسیون اعتدال و اصلاح طلبان، قرار بود مسعود پزشکیان برای جایگاه دبیری و غلامرضا تاجگردون برای نایب رییسی نامزد شوند که پزشکیان در همان جلسه ائتلاف و تاجگردون روز رای گیری از ثبت نام انصراف می دهند. اکنون تاجگردون و اصلاح طلبان مدعی اند همین رای حداقلی باهنر مدیون آنهاست. چه اینکه اگر تاجگردون نامزد شده بود حداقل، ۲۰ رای از باهنر کم می کرد و عملا الیاس نادران اکنون بر کرسی نایب رییسی تکیه زده بود.

انصراف این دو نفر، موجب شد تا اصلاح طلبان، مجددا طلب سهم کنند که این بار با وجود عدم تصمیم گیری در جلسه ائتلاف، محمد قسیم عثمانی را نامزد کردند که وی از راهیابی به هیات رییسه مجلس نهم باز ماند و متاسفانه فردی از فراکسیون رهروان ولایت اظهار داشته است: آقای عثمانی آرای اهل سنت و کردهای مجلس را از دوستان ما جدا کرد و عملا در خدمت فراکسیون اصولگرایان قرار گرفت. اشتباهی که باعثشد نه‌ تنها خود او به هیأت رییسه راه نیابد بلکه آرای رهروانی‌ها نیز به ضرر جهانگیرزاده و هروی خرد شود.