به گزارش پارس به نقل از تسنیم، نخست وزیر اوکراین مسکو را متهم به حمایت از تروریست‌های مسلح در شرق اوکراین کرده و تصریح کرد که من انتظار اقدام خوبی را از پوتین ندارم.


" آرسنی یاتسنیوک "، نخست وزیر اوکراین در گفتگو با نشریه " بیلد " آلمان در پاسخ به این پرسش که رئیس جمهوری منتخب کشور شما حالا باید چه کارهایی را به عنوان اولین اقدامات انجام دهد گفت: همه آنچه که رئیس جمهوری اوکراین باید انجام دهد توسط افرادی که به نشانه اعتراض در میدان کی یف تجمع کردند گفته شده است. این کشور به وحدت و به یک کیفیت جدید قدرت که باید از طریق یک مرحله تغییرات سخت انجام گرفته و اوکراین را به بخشی از اروپا تبدیل کند نیاز دارد و این ها نه بر روی کاغذ بلکه باید در واقعیت شکل گیرد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو درباره جدایی طلبان در شرق اوکراین گفت: من از زمان اولین روزهای کاری خودم در سمت نخست وزیری اوکراین به راهکار صلح آمیز برای حل بحران شرق تاکید داشتم و روی همه مسائل سیاسی پاسخ‌های سیاسی داده شد.

" یاتسنیوک " در بخش دیگری از این گفتگو مدعی شد که ما در شرق همچنین مسئله جنایتکاران و تروریست های مسلح را داریم که تحت حمایت های مالی روسیه و سازمان اطلاعات این کشور تنها یک هدف را دنبال می کنند و آن اینکه کشور ما را ناپایدار کنند. موضع دولت درباره این گروه ها واضح است، آن هایی که سلاح های خود را زمین گذاشته و هیچ جرم جدی را مرتکب نشده اند ما آن ها را عفو می کنیم. اما آن هایی که با سلاح های روسی همچنان مرتکب جرائم می شوند یک پاسخ قانونی دریافت خواهند کرد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که شما چه انتظاری از ولادیمیر پوتین دارید گفت: متاسفانه من هیچ اقدام خوبی را از پوتین انتظار ندارم. سیستم امنیت اروپا از طریق روسیه خراب شده و قوانین بین المللی زیر پا گذاشته شده است. این دشوار است که از رئیس جمهوری روسیه انتظار اقدامی را داشته باشیم وقتی که من مطمئن نیستم که آیا پوتین از خود انتظار چیزی را دارد.

نخست وزیر اوکراین در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آیا شما برای تخفیف های گازی جدید روسیه تلاش می کنید گفت: در ارتباط با هزینه های گازی دو سناریو وجود دارد. اول اینکه ما در شرایط عادلانه و شفاف بازار، یعنی جایی که روسیه گاز خود را به عنوان کالا می فروشد توافق می کنیم و این مسئله به عنوان سلاح سیاسی جدید مورد استفاده قرار نگیرد. سناریوی دوم این است که در ۲۹ ماه می اوکراین شکایتی را علیه شرکت گازپروم روسیه به دادگاه ارائه می دهد. دو برابر شدن قیمت گاز روسیه برای اوکراین به این دلیل که این کشور به عنوان یک کشور آزاد تصمیمات شخصی گرفته و می خواهد با اتحادیه اروپا قرارداد امضا کند برای روسیه عواقب خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: اگر ما در این باره به توافق برسیم همه بدهی های خود را در عرض ۱۰ روز پرداخت می‌کنیم.