به گزارش پارس مهدی شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: فقط دو مورد ثابت شده ابتلا به بیماری کرونا ویروس تاکنون در کرمان مشاهده شده است. وی ادامه: با توجه به اینکه درصد کمی نیاز به بستری در بیمارستان‌ها پیدا می‌کنند، لذا انتظار داریم مردم عزیز آرامش خود را حفظ کنند.

شفیعی گفت: ویروس کرونا جزء ویروس‌های سرماخوردگی است که از سال ۲۰۱۲ میلادی، اولین موارد ابتلا به آن در عربستان سعودی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مشاهده شده است. این ویروس می‌تواند از علائم خفیف تنفسی و اسهال شروع شود تا علائم شدید تنفسی ادامه یابد که منجر به بستری شدن فرد در بیمارستان شود. در نهایت اگر فرد به موقع مراجعه نکند و یا اینکه فرد به بیماری زمینه‌ای قلبی، ریوی، دیابت و فشارخون مبتلا باشد می‌تواند منجر به مرگ و میر افراد شود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: کرونا ویروس، علائمی شبیه به سایر ویروس‌ها دارد همانگونه که در بیماری آنفلوانزا و مابقی بیماری‌های شدید تنفسی نیز چنین علائمی مشاهده می‌شود. اینگونه نیست هرفردی که مشکلات تنفسی داشت، مبتلا و یا مشکوک به کرونا ویروس باشد.

شفیعی گفت: به فردی می‌گوییم مشکوک به ابتلا است که بیماری تنفسی وی همراه با تب باشد و شدت این بیماری به حدی باشد که او به بیمارستان مراجعه کند و بستری شود بنابراین بیماران سرپایی که علائم تنفسی شدید ندارند، در تعریف موارد مشکوک به کرونا ویروس هم ممکن است قرار نگیرند. معمولا این افراد سابقه سفر به عربستان یا تماس نزدیک با حجاجی که اخیرا از سفر حج برگشته‌اند دارند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دوره کمون این بیماری را میان ۱۰ تا ۱۴ روزعنوان کرد و افزود: در مورد فردی که بیش از دو هفته از برگشت او از سفر گذشته باشد و علائمی در وی پیدا نشود، نگرانی نداریم. متاسفانه برای این بیماری واکسنی در دنیا تولید نشده است و درمان اختصاصی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: آنچه مهم است افراد باید مراقب باشند تا جایی که امکان دارد در معرض آلودگی این بیماری قرار نگیرند و لازمه آن این است که راههای انتقال بیماری را شناخت. شفیعی گفت: تماس مستقیم با انسانی که بیمار باشد و یا محیط آلوده از راه‌های انتقال این بیماری است. تماس با فرد آلوده باید بیشتر از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول کشیده باشد و در فاصله کمتر از یک متر باشد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان اضافه کرد: ذراتی که از طریق سرفه و عطسه فرد آلوده منتقل می‌شود می‌توانند آلوده کننده باشد. وی، دست‌های آلوده را راه عمده انتقال کرونا ویروس عنوان کرد و گفت: کسی که مبتلا می‌شود چون دستش را به مخاط بینی و دهان می‌گیرد، دستش را آلوده می‌کند و هر سطحی که دست بزند مانند میز و دستگیره در، ممکن است آلوده شود. در نتیجه بیماری به افراد سالم نیز با دست زدن به این سطوح منتقل می‌شود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان توصیه کرد، فردی که احساس ناخوشی دارد و اخیرا از سفر حج برگشته و یا در تماس با فردی بوده که از این سفر برگشته و علائمی چون تب، اسهال و تک سرفه دارد، سریعا به پزشک مراجعه کند تا تحت معاینه قرار گیرد و به پزشک حتما سابقه تماس با فرد مسافر و یا مسافرت اخیر خود را بگوید. افرادی که علائم این بیماری را دارند حتما از ماسک استفاده کنند و رفت و آمدشان را با دیگران به حداقل برسانند و مایعات بیشتری بنوشند. اگر مسافرت می‌روید و می دانید ابتلا به این بیماری در آنجا بیشتر است از ماسک استفاده کنید.

وی ادامه داد: افراد حتما نظافت و شست و شوی دست را رعایت کنند. اگر در مکان های عمومی قرار دارید حتما قبل از مصرف غذا و یا مایعات دست‌ها را با آب و صابون، خوب بشویید. شستن دست‌ها قبل از مصرف هر گونه مواد غذایی کمک می‌کند تا بیماری منتقل نشود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: حاجیان حتما شست و شوی دست‌هایشان را در طول سفر مورد توجه قرار دهند و از ماسک استفاده کنند و در صورت بروز علائم چون تب و سرماخوردگی به پزشکان مستقر در هتل‌ها مراجعه کنند. در موقع بازگشت از سفر حج اگر کوچکترین علامتی دارید حتما در فرودگاه به همکاران ما را که در پست‌های قرنطینه مستقر هستند، اطلاع دهید.

شفیعی ادامه داد: زائران حتما فرم خود اظهاری را با دقت پرکنند و شماره تماس و آدرس منزلشان را دقیق بنویسند که اگر نیاز بود همکاران دسترسی داشته باشند. در روزهای نخست بازگشت از سفر حج، حتما از دید و باردید و روبوسی‌ها خودداری کنید تا دوره ۱۴ روزی که نگرانی داریم احتمال ابتلای فرد به این ویروس باشد طی شود.