به گزارش پارس به نقل از کیهان، روزنامه لوموند با تأکید بر تغییر موازنه قدرت میان ارتش سوریه و معارضان ملی نوشت: ایران در این تغییر معادله نقش کلیدی داشت. ایران در حقیقت صاحب‌کار است و صحنه را مدیریت می‌کند. ایران نیروهای سوری را مدیریت می‌کند. نیروهای کار کشته حزب‌الله لبنان به فرمان ایران وارد کارزار سوریه شدند. این، ایران است که به لطف روابط نزدیک با دولت عراق، پای شبه نظامیان این کشور را هم به عرصه نبرد سوریه باز کرد.

لوموند می‌افزاید: ایران همزمان در مذاکرات هسته‌ای درگیر است و این پرونده با پرونده سوریه در ارتباط است.
آلن فراشون تحلیلگر لوموند می‌نویسد: حساسیت‌های ناسیونالیستی در ایران شدید است و بنابراین برنامه هسته‌ای به موضوعی ملی و غیرتی تبدیل شده است. ایران می‌تواند قدرتی بزرگ در خاورمیانه باشد و در مقابل متحدان آمریکا بایستد.
در همین حال پایگاه خبری گلوبال ریسرچ در تحلیلی نوشت: به رغم جنگ تروریستی حاضر، اصلاحات دموکراتیک سوریه در حال پیشرفت است و این موضوع تهدیدی علیه برنامه غرب برای «تغییر رژیم» در سوریه به شمار می‌رود.
«گلوبال ریسرچ» در مقاله‌ای به قلم پروفسور «تیم آندرسون» می‌نویسد: شکی نیست که بشار اسد، رئیس جمهور کنونی سوریه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که قرار است در سوم ماه ژوئن برگزار گردد، همچنان خوش‌شانس‌ترین فرد برای پیروزی در این انتخابات است. حتی کارشناسان ناتو نیز حمایت مردم سوریه از وی را در این انتخابات، ۷۰ درصد برآورد کرده‌اند.