به گزارش به نقل از مشرق؛ امروز در تاریخ یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ هجری شمسی؛ ۲۵ رجب ۱۴۳۵ هجری قمری؛ ۲۵ می۲۰۱۴ میلادی است. اتفاقاتی که در این روز در تاریخ رخ داده بدین شرح است:

×هجری شمسی

۴ خرداد ۱۳۰۰

با حکمی از احمدشاه قاجار، سیدضیاء الدین طباطبائی عزل و کابینه ۱۰۰روزه وی سقوط کرد. در همین روز سید ضیاء تحت الحفظ راهی قزوین شد تا از راه بغداد به اروپا تبعید شود.

۴ خرداد ۱۳۵۱

پنج تن از رهبران سازمان مجاهدین خلق ایران(منافقین) محمد حنیف‌نژاد، سعید محسن‌، علی اصغر بدیع‌زادگان‌، عبدالرسول مشکین فام و محمود عسگرزاده درآستانه ورود نیکسون رییس جمهوری امریکا به ایران اعدام شدند.

۴ خرداد ۱۳۵۸

حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی در منزل خود مورد اصابت گلوله دو مهاجم قرار گرفت و مجروح شد.

۴ خرداد ۱۳۶۲

پیرو کشف شبکه جاسوسی حزب توده در ایران و اخراج چند تن از اعضای سفارت شوروی در تهران، سه عضو سفارت ایران نیز از مسکو اخراج شدند.

۴ خرداد ۱۳۶۵

مک‌فارلین مشاور امنیت ملی امریکا مخفیانه و به طور غیرقانونی با گذرنامه ایرلندی و هواپیمای باری وارد تهران شد تا به نمایندگی از رونالد ریگان رئیس جمهور امریکا راههای گشودن رابطه سیاسی با ایران را بررسی کند، اما نتیجه‌ای به دست نیاورد.

۴ خرداد ۱۳۶۵

براثر بمباران شیمیایی مهران توسط هواپیماهای عراقی، ۷۵۰ نفر به شهادت رسیدند.

×هجری قمری

۲۵ رجب ۱۸۳

حضرت امام موسی بن جعفر(ع) هفتمین امام شیعیان و مسلمانان به شهادت رسیدند. در زمان ایشان شرایط برای مبارزه منفی و قیام علمی و ارشاد مردم آماده بود و امام موسی بن جعفر(ع) هم در همین موارد تلاش کردند و سختی های بسیار متحمل شدند. ایشان سالهای بسیاری از عمر پر برکتشان را در زندانهای هارون عباسی سپری کردند و سرانجام با توطئه ی او و به دست سندی بن شاهک مسموم و شهید شدند.

×میلادی

۲۵ می ۱۹۶۳

دولت های مستقل آفریقایی، سازمان وحدت آفریقا را تأسیس کردند. هدف این کشورها از تأسیس این سازمان، برقراری و گسترش همکاری بین این کشورها بود. نخستین جلسه سازمان وحدت آفریقا با ۲۶ عضو در آدیس آبابا تشکیل شد و به تدریج بر تعداد کشورهای عضو افزوده شد.

۲۵ می ۱۹۵۱

شکایت‌ انگلیس‌ از ایران‌ به‌ دیوان‌ لاهه‌

۲۵ می ۱۹۴۶

استقلال‌ اردن‌

۲۵ می ۱۸۱۰

روز ملی استقلال‌ آرژانتین‌