به گزارش پارس به نقل از ایرنا، منوچهر متکی عصر شنبه در نشست کانون فارغ التحصیلان شبه قاره هند با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه سیاست خارجی در دولت یازدهم اظهار داشت: اولین میدان مباحثمربوط به سیاست خارجی که به نوعی گره خوردگی با دیگر مسائل کشور نیز پیدا کرد بحثهسته ای است.

وی با بیان اینکه بحثهسته ای یک پروژه ملی است افزود: اگر در دوران دفاع مقدس تجاوز نظامی بستری برای شکستن انقلاب اسلامی بود در حال حاضر بحثهسته ای موضوع دیگری برای درگیر کردن جمهوری اسلامی با مسائل جدی است.

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان گفت: بحثهسته ای همانگونه که بارها از سوی صاحب نظران و بزرگان مطرح شده است مساله نیست و بنده در بسیاری از ملاقات ها که با مقامات کشورهای خارجی داشتم آنها مطرح کردند که به این قطعیت رسیدن که ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست و آمریکایی ها نیز این را می دانند.

متکی اظهار داشت: وقتی موضوعی برای چالش با اصل یک نظام شکل می گیرد، اولین پاتک نسبت به این تهاجم این است که این پروژه را ملی تعریف کنیم که من در دوران مسوولیتم در وزارت خارجه هرگز اجازه ندادم که در بحثهسته ای ما از این یکپارچگی خارج شویم.

وی افزود: اگر از تیم مذاکره کننده هسته ای حمایت می کنیم چارچوب آن بر این اساس است که هر کس باید سهم خود را در بحثهسته ای ایفا کند.

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان تصمیم دولت در بازگرداندن پرونده هسته ای به وزارت امور خارجه را یک تصمیم درست دانست و گفت: همتایان خارجی ما چه در چه در گذشته و چه در گروه ۱ + ۵ معاونان وزیر خارجه آنان بوده اند.

وی ادامه داد: ضرورت جامعیت اعضای تیم مذاکره کننده نکته ای است که هم در گذشته به آن توجه می شد و هم در این دوره باید به آن توجه شود.