به گزارش پارس، سید محسن قمصری در گفتگو با مهر درباره مهمترین قیمت برای فروش و صادرات نفت خام توسط ایران در بازارهای جهانیف گفت: شرکت ملی نفت ایران طرفدار نفت گران نیست.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه قطعا در سال ۲۰۱۴ میلادی بهای جهانی طلای سیاه به زیر ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه کاهش نمی‌یابد، تصریح کرد: قطعا افزایش قیمت جهانی نفت خام علاوه بر ایران به زیان بسیاری از کشورهای تولید کننده و صادرکننده نفت است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با افزایش قیمت جهانی نفت خام تولید نفت و گاز از ذخایر شیل‌ها و نامتعارف هیدروکربوری افزایش می یابد، تبیین کرد: از این رو افزایش قیمت نفت منجر به افزایش عرضه نفت در بازار جهانی خواهد شد.

قمری با تاکید بر اینکه در سال جاری هم بهای جهانی نفت قطعا بالای ۱۰۰ دلار معامله خواهد شد، یادآور شد: با این وجود به دلیل تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها، مسائل ژئوپولیتیکی و طبیعی ممکن است بهای طلای سیاه در سال جاری میلادی با نوسان های محدود قیمتی روبرو شود.

بیژن زنگنه وزیر نفت پیشتر در پاسخ به مهر یکی از دلایل بالا ماندن قیمت جهانی نفت را سیاست‌های آمریکا اعلام کرده و با تاکید بر اینکه اوپک نفشی در گرانی نفت ندارد، گفته بود: آمریکا اجازه نمی‌دهد قیمت‌ها پایین بیاید، زیرا سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز نامتعارف با ریسک همراه خواهد شد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه بالا ماندن قیمت نفت خام یک تیغ دو لبه برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت است، اظهار کرده بود: این افزایش قیمت از یک سو منجر به بالا رفتن درآمد کشورهای صادرکننده نفت می شود.

زنگنه با بیان اینکه هم اکنون سیاست آمریکا بالا نگه داشتن قیمت جهانی نفت خام است، تاکید کرده بود: آمریکا با بالا نگه داشتن قیمت نفت قصد دارد تا توجیه اقتصادی از توسعه و تولید نفت و گاز از ذخایر نامتعارف را حفظ کند.

وزیر نفت با یاداوری اینکه تولید از ذخایر نامتعارف همچون شیل گس ها در شرایط نفت گران توجیه اقتصادی دارد، یادآور شده بود: آمریکا اجازه نمی‌دهد قیمت‌ها پایین بیاید زیرا سرمایه گذاری روی پروژه‌های آنها دچار ریسک خواهد شد.