به گزارش پارس به نقل از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین رسول منتجب‌نیا دقایقی پیش در نشست «تحزب، امکان یا امتناع» که با حضور دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ‌ حزب، چارچوبی قانونی برای گردهم آمدن هدفمند افرادی است که دارای هدف مشترکی هستند.


وی افزود: برخلاف تصوری که بعضی از افراد متدین دارند و حزب را ضد‌ارزشی می‌دانند معتقد هستم که تشکیل احزاب یک ضرورت اجتماعی است، زیرا داشتن آگاهی و فعالیت سیاسی در جامعه به صورت فردی و یا غیر حزبی، یا ممکن نبوده و یا اثرگذار نیست.

منتجب‌نیا ادامه داد: فعالیت‌های جمعی نیز بدون هویت حزبی، تشکلی غیرقانونی بوده و وجود تحزب در جوامع بشری جزو ضروریات اجتماعی و حیاتی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: اهداف اصلی و فلسفی وجودی احزاب نیز شامل شناسایی، جذب، آموزش و پرورش افراد و کادرها، به‌دست آوردن و پردازش و تحلیل اخبار به‌روز و معرفی کادرهای تربیت‌ شده خود برای عهده‌داری مسئولیت‌های اداری در کشور و غیره است.

قائم مقام حزب منحله اعتماد ملی با اشاره به اینکه حزب باید دارای برنامه و کادر باشد، گفت: اگر حزبی نسبت به برنامه‌ای در جامعه نقد دارد کادر و برنامه‌ای نیز باید معرفی کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص آفاتی که می‌تواند احزاب را تهدید کند به مشخص نبودن هویت حزب به عنوان اصلی مهم در تفاوت آن با دیگر حزب‌ها اشاره کرد و گفت: ‌ از دیگر آفات محدودشدن به کادر مرکزی و ورودنکردن به مسائل کشور، فاصله گرفتن از بدنه اجتماع و تبدیل شدن حزب به ستاد انتخاباتی است.

وی با بیان اینکه یکی از آفات مهم احزاب، وابستگی به حکومت و دولت‌ها و استفاده کردن از رانت‌های حکومتی است، افزود: بعضی از آفات نیز که می‌تواند گریبان یک حزب را بگیرد معطوف به مسئولان است.

این مسئول ادامه داد: استفاده از نهادهای حکومتی توسط مسئولان به جای احزاب، جایگزینی ستادهای انتخاباتی به جای احزاب، پیدایش و تقویت گروه‌های خودسر و فشار و میدان دادن به آن‌ها برای اهداف خود نیز از آفاتی است که از سوی مسئولان می‌تواند احزاب را تهدید کند.

وی خاطرنشان کرد: حیات مجدد احزاب از سال ۹۲ به وجود آمد و ما از دولت روحانی به شدت انتظار داریم در حمایت احزاب همت کرده و وزارت کشور را وادار به تقویت احزاب کنند هرچند تا کنون دولت جدید چنین عمل نکرده و باید گفت که این مسئله دور از شأن ریاست جمهوری و دولت جدید است.

منتجب‌نیا ادامه داد: ‌ مخالفت و موضع‌گیری برخی اربابان قدرت در گسترش احزاب و ترویج حزب‌گریزی از سوی برخی از چهره‌ها را می‌توان به عنوان یکی از عوامل مؤثر در جا نیفتادن تحزب نام برد.

وی گفت: ‌ فقدان اقدامات مالی در بسیاری از احزاب و فقدان حمایت رسانه‌های مکتوب و مجازی برای ارتباط با مردم که موجب می‌شود احزاب نتوانند با مردم ارتباط برقرار کنند باعثعدم فرهنگ تحزب در کشور و عدم گسترش آن شده است.

قائم مقام حزب منحله اعتماد ملی ادامه داد: ‌ در تعدد و تکثر احزاب تأکید می‌کنم و یکی از آفات بزرگ را کمک حزبی بودن می‌دانم چرا که این مسئله باعثایجاد دیکتاتوری می‌شود.

منتجب‌نیا با اشاره به اینکه در تعدد احزاب اشکالی وجود ندارد، گفت: اگر احزاب هویت حزبی داشته باشند مطلقاً مشکلی ایجاد نمی‌‌شود.

وی تصریح کرد: ما باید به جایی برسیم که تمام مردم به حکم وظیفه ملی، خودشان را در احزاب معرفی کنند.

منتجب‌نیا با بیان اینکه قانون احزاب در دوره اول مجلس تصویب شد و ۳۲ سال از آن می‌گذرد، گفت: تاکنون همه دولت‌ها درصدد اصلاح این قانون برآمده‌اند و اکنون نیز در دستور کار دولت قرار گرفته و از وزارت کشور می‌خواهیم با رویکرد مردمی با احزاب برخورد کند.

وی با تأکید بر هویت‌شناسی و معرفی هویت حزب افزود: بعضی از دولت‌ها از اینکه در دانشگاهی تشکل صنفی سیاسی به وجود آید می‌ترسند. در صورتی که باید در مراکز مختلف اداری، آموزشی، اصناف و غیره تشکل‌های سیاسی و غیرسیاسی وجود داشته باشد.

قائم مقام حزب منحله اعتماد ملی با بیان اینکه در ۸ سال گذشته دولت فرهنگ حزب‌ستیزی و حزب‌گریزی را رواج می‌داد، گفت: در دولت خاتمی توسعه سیاسی و اهتمام به تکثر و تقویت احزاب وجود داشت.

وی با بیان اینکه احزاب باید پاسخگوی عملکرد کاندیداهای خود باشند، افزود: اصلاح‌طلبان و اصولگراها همه باید پاسخگوی عملکرد نامزدهای خود باشند.

منتجب‌نیا خاطرنشان کرد: متأسفانه در مردم ایران هنوز رشد و بلوغ تحزب وجود ندارد.

وی در ادامه در خصوص حزب اعتماد ملی و کروبی به عنوان دبیر این حزب گفت: کروبی همچنان دبیر حزب اعتماد ملی است و ایشان به عنوان یک کاندیدای ریاست جمهوری با عملکرد و روشی که وجود داشت مخالف است.

منتجب‌نیا با اشاره به اینکه ما اصرار داریم که در ارتباط با قانون‌شکنی میرحسین موسوی و کروبی باید دادگاه علنی تشکیل شود و آنان در حضور نمایندگان مردم و خبرنگاران محاکمه شوند چرا که این جلسه، جلسه محاکمه غیابی آنان نیست، گفت: حزب اعتماد ملی می‌تواند الگوی نوینی برای جامعه و حتی کشورهای دیگر ارائه کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دبیرکل حزب اعتماد ملی به فعال‌سازی این حزب اصرار دارد و ما امیدواریم این حزب فعال شود تا یک حزب قانونمند و مردمی به تحزب کشور ارائه کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین با اشاره به اینکه در یک نظام پذیرفتن گروه فشار چهار لازمه نقص قوانین در کشور، پذیرفتن هرج و مرج، اعتراف به عجز و ناتوانی در برابر برقراری نظم و آرامش در کشور و بی‌توجهی به عابرو و حیثیت افراد را در بردارد، گفت: در حزب اعتماد ملی نیز هر گونه افراطی‌گری و تندروی از هر گروهی محکوم است.

وی با بیان اینکه دولت باید از تمام احزاب حمایت کند، گفت: من به شدت با احزاب کمکی به دولت مخالف هستم و نباید دولت و حکومت حزب تشکیل بدهد و حزب را باید مردم تشکیل دهند و حکومت باید اقدام به نظارت بر احزاب داشته تا احزاب از چارچوب قانونی خود خارج نشوند.