به گزارش پارس به نقل از تسنیم، بر اساس نوار صوتی جدید، نخست وزیر سابق قطر هم علاوه بر امیر سابق این کشور درصدد براندازی و تقسیم عربستان بوده و تجزیه مصر را در سر داشته است.

به گزارش پایگاه خبری بلادی؛ نوار صوتی درز یافته در شبکه یوتیوب فاش می کند، شیخ حمد بن جاسم نخست وزیر و وزیر خارجه قطر هم درباره تقسیم عربستان بعد از براندازی سخن گفته است.

در این نوار صوتی شیخ حمد بن جاسم همچون شیخ حمد امیر سابق قطر در صدد براندازی نظام عربستان سعودی و تجزیه این کشور به چند کشور کوچک تر بوده و از رابطه دوحه با تل آویو هم خبرداده است.

وی در این نوار می گوید: منطقه با آتش فشانی از تحولات سیاسی روبه رو خواهد بود و عربستان سعودی هم از گزند این تحولات سیاسی مستثنی نخواهد بود و شاهد بروز انقلاب در این کشور خواهد بود.

دکتر جمال زهران استاد علوم سیاسی درباره این نوار صوتی جدید " شیخ حمد بن جاسم " نخست وزیر اسبق و وزیر خارجه سابق قطر می گوید: او از این سخنان مشخص است که به دنبال تحقق یک هدف بوده است و آن هدف ایجاد تفرقه بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بوده است.

وی در این باره می گوید: تکرار چنین رسوایی هایی از سوی مقامات قطری نشان می دهد که آمریکا ماموریتی را به سران قطر واگذار کرده بود تا طرح تجزیه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را قطر دنبال کند.

وی در این زمینه گفت: قطر حتی چنین طرحی را در قبال مصر هم دنبال می کرده است و بارها دولتمردان مصری از مقامات قطری خواسته بودند از دخالت در امور داخلی قاهره خودداری کنند.

دکتر زهران در ادامه خاطرنشان کرد: قطر هرگز به سیاست های تفرقه افکنانه و تجریه طلبانه ای که با آمریکا در منطقه خلیج فارس دنبال می کنند، پایان نخواهد داد.

دکتر ثروت الخرباوی یکی از رهبران جدا شده از جماعت اخوان المسلمین مصر درباره نوار صوتی اخیر درز یافته درباره سخنان حمد بن جاسم نخست وزیر سابق قطر گفت: این نوار صوتی با همکاری سرویس های اطلاعاتی عربستان سعودی و مصر به دست آمده و این نشان می دهد دولت های مصر و عربستان از مدت ها قبل از طرح ها و توطئه های مقام های قطری مطلع شده بودند.

الخرباوی در بخش دیگری از سخنانش افزود: این درز اطلاعات محرمانه قطری که اخیراً شدت یافته نشان می دهد سرویس های اطلاعاتی مصرو عربستان سعودی موفق شده اند با بهره برداری از اختلافات بوجود آمده بین دولتمردان خاندان قطری توانسته‌اند اطلاعات بسیار خوبی را از بین اعضای این خانواده به دست آورد و طرح تجزیه عربستان سعودی و مصر را فاش کنند.

وی در باره موضع دولتمردان قطری درباره این رسوایی ها گفت: هم اکنون قطر برای آمریکایی ها به مثابه برگه کاملاً سوخته است، چرا که مقامات سابق قطری با این مواضع و رسوایی هایی که به بار آوردند در واقع برنامه ها و توطئه هایی آمریکایی ها برای منطقه را فاش کرده‌اند.

سعید اللاوندی کارشناس مسائل بین المللی هم در این باره اعلام کرد: معمر قذافی دیکتاتور ( مقبور ) سابق لیبی همواره با ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی اختلاف نظر عمیقی داشته و با وی دشمنی می کرد، از این رو وی همواره از طرح هایی که از تقسیم و تجزیه عربستان سعودی حکایت داشتند حمایت می کرد، از این رو سخنانی که با صدای شیخ حمد بن جاسم فاش شده صحت دارد.

وی در این باره افزود: این اطلاعات فاش می‌کنند که قطر تنها هم پیمان منطقه ای آمریکا برای اجرای طرح ها و توطئه های واشنگتن در خاورمیانه بوده است، از این رو می توان به جرات گفت این آخرین درز نوارهای صوتی در باره خانواده حاکم بر قطر در این خصوص نخواهد بود، از این رو حتی مسائلی نظیر این مسائل از سوی ویکیلیکس فاش خواهند شد.

وی در این خصوص توضیح داد: بسیاری از کشورها می خواهند تجزیه عربستان سعودی به صورتی عملی محقق شود چرا که با تجزیه عربستان سعودی به چند کشور کوچک تر این کشور جایگاه منطقه ای و هیبت خود را از دست خواهد داد، از این رو بعد از مشکلاتی که برای مصر در نتیجه انقلابی که در آن روی داده قطر یکی از حامیان مساله کاسته شدن از قدرت عربستان و حتی تجزیه این کشور به کشورهای کوچک تر است.

طارق فهمی دیگر کارشناس و استاد علوم سیاسی و امور بین المللی هم در این باره اعلام کرد: نوارهای صوتی درز یافته به یوتیوب که با صدای امیر سابق قطر و نواری که اخیراً از نخست وزیر و وزیر خارجه سابق این کشور به یوتیوب رسیده حکایت از حجم اختلافات و تلاش های آنها برای سرنگونی و تجزیه عربستان سعودی است.