پايگاه خبري تحليلي «پارس»-طرح مسكن اجتماعي كه وزير مسكن و راه سازي با تبليغات و حجم رسانه اي بالا آن را طرح دولت تدبير و اميد معرفي مي كند در دولت احمدي نژاد در قالب طرح جامع مسکن مطرح شده بود.

منوچهر خواجه‌دلويي قائم مقام سابق وزير مسکن و شهرسازي در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» گفت: در طرح جامع مسکن 52 برنامه تدوين شد. دولت گذشته از ميان اين برنامه‌ها فقط يکي از آنها را پسنديد و عملياتي کرد. اين برنامه مسکن مهر بود که پيش از هدف‌گذاري انجام شده در طرح جامع اجرايي شد.

وي افزود: يکي از برنامه‌هاي طرح جامع که دولت گذشته آن را اجرايي نکرد، بحث حمايت از احداث و عرضه مسکن اجاره‌اي براي دهک‌هاي پايين بود؛ تحت عنوان مسکن اجاره‌اي کوچک که يکي از برنامه‌هاي عملياتي براي دهک‌هاي پايين است.

وي تاكيد كرد: آنچه از آن به عنوان طرح مسکن اجتماعي در حال حاضر ياد مي‌شود در واقع همان برنامه است. طبق اين برنامه براي دهک‌هاي پايين واحدهاي مسکوني ساخته مي‌شود که در قالب مدل اجاره به متقاضيان واگذار مي‌شود. چرا که يکي از دغدغه‌هاي مهم بازار مسکن کنوني، بحث اجاره است. 

وي افزود: فکر مي‌کنم بايد در مورد موضوع حمايت از اجاره‌داري حرفه‌اي و عرضه واحدهاي اجاره‌اي قدري جامع‌تر عمل کنيم. چون اوج دوره تشکيل خانوارها از سال 91 شروع شده است و بايد در اين سال‌ها بيشترين عرضه مسکن اجاره‌اي را خصوصاً براي دهک‌هاي متوسط به پايين داشته باشيم. 

وي اضافه كرد: اگر اين برنامه در همان جهت باشد، من فکر مي‌کنم هم‌راستاست، به ويژه آنکه با اجراي آن در بافت فرسوده مي‌توان با يک تير دو نشان زد. 

خواجه‌دلويي يادآور شد: يک موضوع ديگر که فکر مي‌کنم در راستاي حمايت از اجاره‌داري بايد ساماندهي شود ايجاد نهادهاي اجاره‌داري حرفه‌اي است. نه اينکه دولت چنين نهادهايي را شکل دهد بلکه بايد کاري کنيم که اجاره‌داري در بازار انگيزه‌مند شود و نهادهاي اجاره‌داري حرفه‌اي شکل بگيرد. 

قائم مقام سابق وزير مسکن و شهرسازي افزود: اجاره‌داري ما خيلي سنتي است، شخصي دو واحد دارد، يکي از آن را اجاره داده است. ديگري سه واحد دارد و دو واحد آن را اجاره داده است. در چنين بازاري قانون ماليات‌ها يک تهديد تلقي مي‌شود.