به گزارش پارس به نقل از تسنیم، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در جمع معلمان نمونه کشوری که در تالار مدرس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، پیش از سخنان رئیس مجلس، گفت: در حال حاضر یک میلیون معلم و کارکنان آموزش و پرورش در ۱۰۵ هزار مدرسه، تعلیم و تربیت ۱۲.۵ میلیون دانش‌آموز را عهده‌دار هستند.

وی افزود: هر ساله وزارت آموزش و پرورش در روز معلم از معلمین نمونه تجلیل می‌کند. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در سال جاری در سطح شهرستان‌ها نزدیک به ۱۵ هزار معلم نمونه در یک فرآیند شش ماهه انتخاب شده‌اند که در این فرآیند بیش از ۷۰۰ معلم نمونه استانی و ۴۳ معلم نمونه کشوری انتخاب شده‌اند که امروز در این مراسم حضور یافتند.

فانی تأکید کرد: آموزش و پرورش در بررسی‌هایی که انجام داده به ۴ سیاست اصلی رسیده که ذیل یک استراتژی عمده اقداماتش را انجام داده به طوری که می‌خواهیم کیفیت آموزش و پرورش را ارتقاء دهیم.

وی اضافه کرد: امروز دانش‌آموزان ما دو سوم پیک دانش‌آموز را در مدارس دارند و امکانات و فضای آموزشی ما نیز نسبت به سال‌های گذشته یک و نیم برابر شده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: استراتژی امروز آموزش و پرورش ارتقای کیفیت نظام آموزش و پرورش است که در ذیل آن ۴ سیاست را دنبال می‌کنیم.

فانی به اولین سیاست آموزش و پرورش در حوزه ارتقای کیفیت آن اشاره کرد و گفت: توسعه مشارکت در آموزش و پرورش یکی از سیاست‌هایی است که ما در جهت ارتقای سطح کیفی نظام آموزش و پرورش کشور آن را دنبال می‌کنیم. ما معتقدیم که وزارت آموزش و پرورش به تنهایی قادر به اداره حوزه آموزش و پرورشی کشور نیست. ما خواهان مشارکت معلمان، مردم و دانش‌آموزان و همه نهادهای دولتی و غیردولتی هستیم.

وی اضافه کرد: در قانون بودجه امسال که توسط دولت تقدیم مجلس شد و نمایندگان مجلس نیز کمک‌های زیادی در تصویب این قانون برای آموزش و پرورش کردند شاهد اهتمامی در بودجه ۹۳ هستیم که به ما کمک می‌کند تا بتوانیم مشارکت را در زمینه‌های مختلف گسترش دهیم.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: مجلس امسال به ما اجازه داده که خرید آموزشی داشته باشیم که این تجربه جدیدی در آموزش عمومی است به طوری که اگر با موفقیت انجام شود در سال‌های آینده بار آموزش و پرورش را کاهش می‌دهد.

فانی به دومین سیاست آموزش و پرورش برای ارتقای کیفی نظام آموزش و پرورش کشور اشاره کرد و گفت: دومین سیاست ما در این حوزه ساماندهی کارکنان آموزش و پرورش است. ما در بعضی از مناطق با تورم و در بعضی مناطق نیز با کمبود نیروی‌انسانی مواجه هستیم که تلاش می‌کنیم در امسال و در سال‌های بعد نیروی‌انسانی را بهره‌ور ساماندهی کنیم که بخشنامه آن در حال حاضر یا آماده ابلاغ است و یا ابلاغ شده است.

وی به وضعیت سند تحول نظام آموزشی در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: سند تحول نظام آموزشی در حال حاضر در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته که مشغول نوشتن نقشه راه آن هستیم تا در آینده آن را اجرایی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش سومین سیاست آموزش و پرورش در حوزه ارتقای نظام کیفی آموزش و پرورش را عملیاتی کردن بودجه دانست و گفت: عملیاتی کردن بودجه که یکی از مصوبات خوب مجلس است در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

فانی افزود: ما براساس قانون بودجه اجازه داریم که در ۵۰ مدرسه کشور این موضوع را دنبال کنیم که اگر بتوانیم متناسب با تعداد دانش آموزان بودجه اختصاص دهیم سطح بهره‌وری آموزش و پرورش نیز ارتقاء می‌یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تیم متخصصی بر روی این موضوع کار می‌کنند و هر سه ماه یک بار گزارش بازخوردهای آن ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر آموزش و پرورش ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی را یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش در حوزه ارتقای نظام آموزش و پرورش دانست و گفت: تجربه‌ای را در سال ۸۲ در آموزش و پرورش تحت عنوان مدارس لازم التوجه داشتیم به طوری که بر این اساس در هر منطقه آموزشی بدترین مدرسه را استخراج کردیم و به رئیس منطقه گفتیم که بهترین مدیر را در رأس بدترین مدرسه قرار دهد که با اجرای این طرح با کمک مدیر مدرسه بعضی از مدارس سطح پایین در مناطق آموزشی از انتهای فهرست به بالای آن ارتقاء یافتند.

فانی با بیان اینکه مدیریت مدرسه می‌تواند بسیاری از ضعف‌های ما را با افزایش اختیارات رفع کند، افزود: امیدواریم که درسال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی بتوانیم با دنبال کردن این ۴ سیاست تحولی در ساختار کیفی آموزش و پرورش ایجاد کنیم.

وی در پایان از توافق آموزش و پرورش با خانواده شهید مطهری جهت بازنویسی آثار وی برای توزیع بین دانش‌آموزان اشاره و خاطرنشان کرد: در روز پنجشنبه گذشته براساس صحبتی که با خانواده شهید مطهری داشتیم قرار شد که آثار این استاد در سطح دانش‌آموزان با حفظ محتوا بازنویسی شود تا اندیشه‌های استاد در تار و پود دانش‌آموزان شکل بگیرد و آینده کشور بدین وسیله تضمین شود.