پايگاه خبري تحليلي «پارس»- روحاني و احمدي نژاد در مورد نحوه عزل و نصب مهمترين پست پولي كشور اتفاق نظر دارند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، حسن روحاني و محمود احمدي نژاد در مورد عزل و نصب «رييس بانك مركزي» به عنوان مهمترين پست پولي كشور، اتفاق نظر دارند و وضعيت كنوني را براي آن كافي مي دانند.

از ابتداي سال 1393 كه جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام تشكيل شده در تمامي جلسات نحوه اداره بانک مرکزی نيز در دستور كار است. در دی ماه سال 1389 عزل و نصب رييس بانك مركزي به عنوان معضل به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده بود ليكن به دليل مخالفت هاي محمود احمدي نژاد به كميسيونهاي تخصصي مجمع(اقتصاد كلان و حقوقي) ارجاع شده بود كه اخيرا در دستور كار قرار گرفت ليكن به دليل مخالفت هاي حسن روحاني رييس دولت يازدهم و تاكيد بر رويه جاري در چند جلسه اخير، اين موضوع در نهايت با مشورت بزرگان در جلسه آتي مجمع تشخيص جمع بندي خواهد شد.

بگو مگوي رييس دولت يازدهم با برخي اعضاي مجمع در اين زمينه و اصرار بر وضعيت كنوني، تعجب اعضاي مجمع تشخيص بر هم نظري وي و محمود احمدي نژاد حتي در شيوه مخالفت را برانگيخت.

بر اساس قانون كنوني، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد رئیس جمهور و بعد از تایید مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با حکم رئیس جمهور منصوب می شود. قانون در مورد ويژگي هاي رييس بانك مركزي و نحوه عزل آن، مسكوت است.

در سال 1389، مجلس در تبصره‌ ماده 80 برنامه پنجم، تعیین کرده بود تعیین رييس كل بانك مركزي با پيشنهاد رييس‌جمهور، تاييد مجمع عمومي و راي اكثريت مجلس شوراي اسلامي انتخاب و با حكم رييس‌جمهور انجام شود که شوراي نگهبان به این مصوبه ایراد گرفت. 

این شورا در ايراد خود به اين تبصره عنوان كرده بود كه در قانون اساسي تنها به احراز صلاحيت وزرا از سوي مجلس اشاره شده است، از اين رو راي مجلس به رئيس كل بانك مركزي خلاف قانون است. پس از آنکه مجلس بر نظر خود اصرار کرد این مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت تا اینکه مجمع نیز با اصلاح نحو تایید و جایگزینی سران سه قوه بجای مجلس چنین نظری را صادر کرد.

بانک مرکزی از زمان تاسیس در سال 39 تاکنون 18 رئیس و از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون 9 رئیس به خود دیده است که سه نفر از آنها در دولت های نهم و دهم احمدی نژاد فعالیت کرده و می کنند.

روسای بانک مرکزی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به شرح هستند:

* محمدعلی مولوی ۱۳۵۷
* علی رضا نوبری ۱۳۵۸
* سید محسن نوربخش ۱۳۶۰
* مجید قاسمی ۱۳۶۵
* سید محمدحسین عادلی ۱۳۶۸
* سید محسن نوربخش ۱۳۷۳
* ابراهیم شیبانی ۱۳۸۲
* طهماسب مظاهری ۱۳۸۶
* محمود بهمنی ۱۳۸۷
* ولي الله سيف 1392 تاكنون