به گزارش پارس به نقل از ایرنا، ˈغلام فاروق بارکزیˈ رییس هیات حقیقت یاب که از سوی رییس جمهور افغانستان مامور بررسی وجود زندان های مخفی در هلمند و قندهار شده بود عصر امروز (سه شنبه) در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: نیروهای آمریکایی، انگلیسی و ایتالیایی ۳ بازداشتگاه غیرقانونی را در قندهار و هلمند ایجاد کرده اند.

بارگزی گفت: در استان قندهار، ۶ تن از اتباع افغانستان به دلایل نامشخص در زندان نظامیان ایتالیایی زندانی هستند. وی افزود: در استان هلمند هم ۱۷ افغان در زندانی که آمریکایی ها و انگلیسی ها ایجاد کرده اند بدون دلایل مشخص در اسارت نظامیان انگلیسی به سر می برند.

رییس هیات حقیقت یاب گفت: رییس جمهور افغانستان تاکید کرده است که این بازداشتگاه ها باید تعطیل و زندانیان به دولت افغانستان تحویل داده شوند.

ˈعبدالشکور دادرسˈ عضو هیات تحقیق در خصوص زندان های مخفی نظامیان خارجی در قندهار و هلمند نیز در این نشست گفت: نظامیان خارجی پس از ۲۴ ساعت به هیات تحقیق ریاست جمهوری اجازه بازدید از زندان های مخفی خود را دادند.

دادرس با تاکید بر غیر قانونی بودن وجود این زندان ها گفت: هیچ خارجی حق ندارد در افغانستان زندان ایجاد کند و افغانها را به اسارت بکشد.

اعضای هیات حقیقت یاب با ابراز نگرانی از احتمال وجود زندان های مشابه در دیگر استانهای افغانستان تاکید کردند که به بررسی های خود در این زمینه ادامه خواهند داد.

پیش از این حامد کرزی رییس جمهور افغانستان بر اساس فرمانی اعلام کرده بود که هیچ یک از کشورهای خارجی حق ندارند در افغانستان زندان داشته باشند و افغان ها را در این زندان ها زندانی کنند.

اخیرا فاش شد نظامیان امریکایی و انگلیسی بدون توجه به فرمان رییس جمهور افغانستان زندان های مخفی را در استان های قندهار و هلمند ایجاد کرده اند و شماری از اتباع افغانستان را به اتهامات مختلف و بدون محاکمه در آن محل ها نگهداری می کنند.

رییس جمهور کرزی پس از افشای وجود زندان های مخفی در هلمند و قندهار هیاتی را به منظور بررسی وضعیت بازداشتگاهای خارجی ها در این استان ها مامور کرد.