به گزارش پارس به نقل از فردا، رئیس جمهوری در سومین گفت وگوی زنده خود، امشب بعد از اخبار ساعت ۲۱ از طریق شبکه یک سیما با مردم بصورت مستقیم سخن می گوید و در این خصوص گفته می شود رویکرد دولت درباره مسائل سیاست خارجی از جمله تعامل با کشورها و نهادهای بین المللی و همچنین مسائل فرهنگی از دیگر موضوعاتی است که رئیس جمهور در مورد آن با مردم سخن خواهد گفت.


در این بین یکی از موضوعاتی که گفتگوی امشب رئیس جمهور را تحت الشعاع قرار داده، ماجرای اختلاف به وجود آمده بین دولت و صدا و سیما در گفتگوی قبلی رئیس جمهور با مردم است که در بهمن ماه سال گذشته انجام شد و طرفین بر سر انتخاب مجری این برنامه با یکدیگر به اختلاف برخوردند و سرانجام گفتگوی روحانی با مردم با یکساعت تاخیر انجام شد. از همین رو قرار است رییس جمهور امشب نیز با مردم گفتگوی تلویزیونی داشته باشد و باید منتظر ماند و دید اختلافات پنهان رسانه ملی با ریاست جمهوری باز هم نمایان تر می شود یا خیر.

* اختلاف طرفین از کجا آغاز شد؟

دومین حضور تلویزیونی حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران در شرایطی در بهمن ماه سال گذشته برگزار شد که با حاشیه بزرگی همراه بود. ماجرا از آنجا آغاز شد که رئیس جمهوری در اقدامی غیر معمول خواستار حضور مجری خاصی در گفت وگوی تلویزیونی می شود و همین موضوع سبب کشمکش یکساعته صداو سیما و ریاست جمهوری می شود. اگرچه مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهوری با تاخیری یکساعته به روی آنتن رفت اما عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صداوسیما همان شب در نامه ای به رئیس شورای نظارت بر سازمان صداوسیما خواستار تعیین تکلیف این موضوع شد که حق تعیین مجری در مصاحبه سران قوا با صدا و سیماست یا با رئیس قوا؟

اما برای چندمین بار، اصرار مشاورین رسانه ای رییس جمهور برای تعیین مجری و سوالات مصاحبه تلویزیون، برنامه تلویزیونی روحانی را به حاشیه می برد. در حالی که در دولت قبل، منتقدان و از جمله مشاوران رسانه ای فعلی رییس جمهور، انتقاد می کردند که چرا سوالات گفتگوهای تلویزیونی رییس جمهور چالشی نیست و خواستار اصلاح رویه رسانه ملی می شدند، در دولت جدید، همین مشاوران، روی دست اطرافیان رییس جمهور قبلی بلند شده و نه تنها خواستار تعیین سوالات، که خواستار تعیین مجری هم شده اند.

البته جنجال بر سر انتخاب مجری بین صداوسیما و ریاست جمهوری برای نخستین بار از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی دامن زده شد. این خبرگزاری قبل از آغاز برنامه زنده تلویزیونی رئیس جمهور با انتشار خبری که بعد ها از خروجی خود حذف کرد، مدعی شد رئیس صداوسیما مانع پخش گفت و گوی تلویزیونی رئیس جمهوری شده است. البته روحانی نیز بار ها در خلال سخنانش به علت تاخیر در پخش گفت وگوی تلویزیونی اش اشاره کرد.

او در ابتدای گفت وگوی شامگاه چهارشنبه از مردم به خاطر اینکه مدت مدیدی که پای تلویزیون منتظر این برنامه مانده بودند، تشکر کرد. رئیس جمهور همچنین در بخش دیگری از آغاز این برنامه خطاب به مجری خانم گفت: خوشحالم که با این تاخیر شما را امشب در این برنامه داریم. وی همچنین در پایان گفت وگویش بار دیگر به تاخیر در پخش این برنامه اشاره کرد و گفت: یک مقدار در انجام این مصاحبه به دلایلی که نمی خواهم باز کنم تاخیر ایجاد شد و مردم منتظر ماندند. ان شاءالله در فرصت های بعدی در وقت مناسب با مردم صحبت می کنیم.

این در حالی بود که به نظر می رسید با توجه به اصرار تیم رسانه ای دولت برای بودن یا نبودن یک مجری در برنامه گفتگوی ویژه رئیس جمهور، اعضای دولت یازدهم علاقه خاصی به ایجاد حاشیه و بزرگ کردن مسائل ریز و کم اهمیت دارند. این در شرایطی بود که در متن گفتگو و برنامه نیز اتفاق یا سوال خاصی از سوی هیچ یک از دو مجری برنامه صورت نگرفت و معلوم نشد اصرار اهالی دولت برای انتخاب این مجری برای چه بود.

* تعامل دولت و سیما برای انتخاب مجری

سید تقی سهرابی درباره ی گفت وگوی زنده تلویزیونی رییس جمهور با مردم خاطرنشان کرد: این گفت وگوی زنده به شیوه سابق، بعد از خبر ۲۱ از دفتر رییس جمهور پخش خواهد شد.

مدیر کل روابط عمومی سازمان صداوسیما در پاسخ به پرسش دیگر درباره ی مجریان گفت وگوی زنده تلویزیونی رییس جمهور خاطرنشان کرد: صداوسیما برای اجرای این برنامه چند تن از مجریان توانمند در اجرا را به ریاست جمهوری معرفی کرده است که با هماهنگی و توافق طرفین، از بین این چند نفر، یک یا دو نفر برای اجرای این گفت وگو انتخاب می شوند.

در همین رابطه و باتوجه به اینکه انتخاب مجری برنامه های گذشته روحانی دارای حواشی بوده، طبق پیگیری هایی که خبرنگار دانا انجام داد متوجه شد علی اکبر عبدالرشیدی و سوسن حسنی دخت به عنوان مجریدر این برنامه حضور یابند.