به گزارش پارس، فارس به نقل از خبرگزاری « آناتولی» نوشت؛ « عبدالله گل» رئیس جمهور ترکیه در واکنش به صدور حکم اعدام ۶۸۳ نفر از حامیان اخوان از جمله « محمد بدیع» رهبر اخوان المسلمین این حکم را غیر قابل قبول توصیف کرد.

گل ضمن غیر عقلانی خواندن این حکم گفت: نمی توان اینگونه مجازات ها را که  نتیجه دادگاه های سیاسی است در شرایط غیر عادی کنونی که دموکراسی به حالت تعلیق در آمده پذیرفت.

وی همچنین این حکم را برای آینده مصر مضر دانست.

از سوی دیگر نیز « بولنت آرینچ» معاون نخست وزیر ترکیه نیز حکم اعدام صدها حامی اخوان را شرم آور خواند و گفت: این حکم نه تنها برای دولت مصر بلکه برای همه قدرت های جهانی که در مقابل آن سکوت کرده اند شرم آور است.

وی ابراز امیدواری کرد که نهاد قضائی مصر از این حکم عقب نشینی کند و از اتحادیه اروپا و آمریکا خواست که با صدور احکام این چنینی مقابله کنند.

امروز دادگاه جنائی منیا به ریاست قاضی « سعید یوسف» که در رسانه ها به قاضی اعدام معروف شده ۶۸۳ نفر از جمله رهبر اخوان المسلمین را به اتهام حمله به مرکز پلیس العدوه در مطای به اعدام محکوم کرد.

در جریان حمله به مرکز پلیس مطای سال گذشته یک پلیس مصری کشته و چند تن دیگر زخمی شده بودند، قاضی یوسف پیش از این نیز حکم اعدام ۵۲۹ حامی اخوان المسلمین را در ارتباط با همین پرونده صادر کرده بود که مفتی مصر حکم اعدام ۳۷ نفر از آنها را تأیید کرده است.

بعد از برکناری « محمد مرسی» از ریاست جمهوری مصر، اعتراضات حامیان وی که خواستار بازگشت او به قدرت شده بودند با سرکوب شدید نیروهای امنیتی روبه رو شد و همین مسئله زمینه درگیری مردم و نیروهای پلیس را فراهم کرد.

دولت موقت مصر تا کنون حکم های سنگینی را برای حامیان اخوان صادر کرده که با واکنش نهادهای حقوق بشری مواجه شده  و قاهره را به نقض حقوق بشر و آزادی بیان متهم کرده اند.

- See more at: http: //farsnews. com/newstext. php? nn=۱۳۹۳۰۲۰۸۰۰۱۴۸۹#sthash. OixGfoDT. dpuf