به گزارش پارس به نقل از فارس، یک نماینده پارلمان اروپا که اخیرا به ایران سفر کرده بود از محکوم فتنه در ایران به عنوان قهرمان یاد کرد و همچنین گفت که امیدوار است نماینده ویژه اتحادیه اروپا به ایران سفر کند.

در حالی که تمرکز جهان بر برنامه هسته ای ایران است، اتحادیه و پارلمان اروپا دستور کار خود را توسعه داده و سابقه حقوق بشر این کشور را در آن گنجانده اند بطوریکه باعث ایجاد بحث هایی در جمهوری اسلامی شده است.

حقوق بشر برای اتحادیه اروپا اولویت است

« ماریت اسخاکه» عضو پارلمان اروپا که اخیر در قالب هیات پارلمانی به ایران سفر کرده بود این هفته طی نشستی در اندیشکده شورای آتلانتیک گفته است که این گروه (هیات پارلمانی اروپا) به مقامات ایرانی خاطرنشان کرد که « حقوق بشر برای اتحادیه اروپا یک اولویت است و باید در اولویت باقی بماند» ، البته بدون اینکه مذاکرات جاری برای دستیابی توافق بلند مدت با ایران را مختل کند.  

مردم ایران تحت سرکوب سیستماتیک زندگی می کنند

خانم اسخاکه همچنین می گوید: معادله حاصل جمع صفری بین تمرکز فقط بر موضوع هسته ای و فراموش کردن وضعیت مردم ایران که تحت سرکوب سیستماتیک زندگی می کنند، وجود ندارد.

نسرین ستوده در ایران یک قهرمان است

وی با اشاره به دیدار هیات ۵ نفره پارلمان اروپا با « نسرین ستوده» ، محکوم فتنه در سفارت یونان گفته است: دیدار ستوده با اروپایی ها در سفارت یونان در رسانه های ایرانی بحث و جنجال به پا کرد. بسیاری از ایرانی ها ستوده را به عنوان « قهرمان عصر مدرن برای ادامه دفاع از نوجوانان در صف مرگ و دیگرانی که در شرایط بسیار سخت هستند» تلقی می کنند.

این گزارش در ادامه با اشاره به موضوع اعدام در ایران و گزارش احمد شهید، گزارشگر سازمان ملل به نقل از خانم اسخاکه نوشت: برخی از این اعدام ها احتمالا به دلایل جرایم سیاسی بوده است.

وی ادامه داد: محمد جواد لاریجانی به هیات پارلمانی اروپا گفته است که ایران لغو مجازات مرگ برای جرایم مرتبط با مواد مخدر را بررسی می کند. من معتقدم ما می توانیم در مطرح کردن این مباحث و کمک به افرادی در ایران برای یافتن مسیری برای پرداختن به این موضوعات نقش ایفا کنیم. کاترین اشتون هم وقتی در سفر خود به ایران با فعالان زن دیدار کرد، جنجال به پا کرد.

بحث درباره ۳ آمریکایی در دیدار شرمن با ایرانی ها

این گزارش در ادامه به دیدار دوجانبه « وندی شرمن» ، مذاکره کننده ارشد آمریکایی اشاره کرده و می نویسد که شرمن در دیدارهای دوجانبه خود با ایرانی ها درباره وضعیت سه آمریکایی از آنها پرس وجو می کند.

گفت وگو درباره حقوق بشر، سوریه و حمایت از تروریسم همزمان با مذاکرات هسته ای

یک مقام ارشد دولت اوباما در این زمینه به المانیتور گفته است: هیات امریکایی همیشه موضوع شهروندان آمریکایی را زمانی که ما با آنها ملاقات می کنیم مطرح می کند. ما گفته ایم که همزمان با مذاکره درباره موضوع هسته ای با ایران، ما به تصریح نگرانی های جدی مان با ایران بر سر سابقه ضعیف حقوق بشری این کشور، نقش مخرب آن در سوریه و حمایتش از تروریسم ادامه خواهیم داد. مذاکرات هسته ای متمرکز بر موضوع هسته ای بوده و سایر موضوعات مورد نگرانی به طرق دیگر پرداخته می شوند، از جمله از طریق گزارش سالانه حقوق بشر وزارت خارج آمریکا.

اعزام نماینده ویژه حقوق بشر اتحادیه اروپا به ایران

اسخاکه با اشاره به وضعیت حقوق بشر ایران می گوید: پارلمان اروپا امیدوار است « استاوروس لامبرینیدیس» نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور حقوق بشر را با ایران اعزام کند و همچنین از گروهی از نمایندگان مجلس ایران دعوت کرده است ماه آینده به بروکسل بیایند.

چرا مقامات ایران توییتر دارند، اما مردم نه

وی با اشاره به سفرش به تهران گفت: هیات ما همچنین موضوع آزادی اینترنت را (در این سفر) مطرح کرد. این موضوع غیرقابل تحمل است که مقامات ایرانی حساب کاربری در توییتر دارند اما به مردم اجازه دسترسی به آن را نمی دهند.

اسخاکه همچنین گفت که زمانی که خواسته بود سایت خود را به مقامات ایرانی نشان دهد که در آن از تاثیر تحریم ها در زمینه داروها و سایر کالاهای انسانی اعتراض کرده، نشان دهد اما سایتش فیلتر بوده، احساس شرمندگی کرده است.

وی گفت: رویکرد اروپا به تعامل با ایران ممکن است از رویکرد آمریکا متفاوت باشد، اما به منظور دستیابی به بهترین نتیجه ما باید با هم به عنوان مکمل و مستقل همکاری کنیم. ما ساده لوح نیستیم. اینها چالش های سختی هستند اما بدون پرداختن به انها، نمی توان آنها را حل کرد.