به گزارش پارس به نقل از مهر، " خون شهدا تا ابد درس مقاومت به جهانیان داده است و خدا می داند که راه و رسم شهادت کور شدنی نیست و این ملت ها و آیندگان هستند که به راه شهیدان اقتدا خواهند نمود. همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان و دلسوختان و دارالشفاء آزادگان خواهد بود. "

امام خمینی (ره)

به گزارش خبرنگار مهر، مقصد بعدی زائران بهشت، کربلای ایران" شلمچه" بود. شلمچه تندیس زیبای عشق، شلمچه شهر شهود و شهادت، شلمچه مثنوی بلندایثار و فرودگاه عشق و عروجگاه دل. شلمچه سرزمینی است که ملائک در آن سجده می کنند و برای بوسه زدن بر خاکش از هم سبقت میگیرند.

شلمچه منطقه ای مرزی در منتهی الیه غرب خرمشهر، مرز میان ایران و عراق و نزدیکترین نقطه مرزی به شهر بصره در کشور عراق است. یکی از محورهای هجوم دشمن به خرمشهر در ۱۳۵۹/۶/۳۱ شلمچه بود.

در عملیات بیت المقدس اگرچه خرمشهر آزاد شد ولی با توجه اهمیت نظامی شلمچه، دشمن به سختی از آن دفاع کرد و آنرا در اشغال خود نگه داشت و پس از آن موانع، استحکامات و رده های دفاعی متعددی در این منطقه ایجاد کرد.

زرمندگان اسلام با اجرای عملیات کربلای ۵ در دی ماه ۱۳۶۵، این مواضع را درهم شکستند و شلمچه را آزاد کردند.

مشخصات عملیات کربلای ۵:

رمز: یا زهرا (س)

تاریخ: ۱۰/۱۹ تا ۱۳۶۵/۱۲/۲

نتایج: با تامین اهداف عملیات برتری توازن قوای جمهوری اسلامی تثبیت شد و زمینه تصویب قطعنامه ۵۹۸ در شورای امنیت فراهم شد. همچنین ۱۲۲ تیپ دشمن از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد منهدم شد. از دشمن ۳۰ هزار تن کشته، ۷۰ هزار تن مجروح و ۲۶۵۰ تن اسیر شدند. ۸۷۰ تانک و نفربر، ۱۰۰۰ خودرو، ۳۰۰ توپ ضد هوایی و صحرایی، ۴۵ هواپیما و ۷ هلی کوپتر منهدم شد و ۲۳۰ تانک و نفربر، ۲۰۰ خودرو، ۱۰۰ دستگاه مهندسی، ۲۰ توپ صحرایی و ۱۰۰ توپ ضدهوایی به غنیمت گرفته شد.

راوی می گوید: در شلمچه، دشمن موانع وسیعی به شکل" ن" ساخت که دهانه باز آنها به عرض سیصد متر به طرف ایران قرار داشت. ارتفاع این موانع، به هفت متر می رسید. ساخت این نونی ها کار را برای ما دشوار ساخته بود. تسلطی که عراق از اطراف این گودال به رزمنده های ایرانی داشت، امکان هر تحرکی را از آنها می گرفت و ما برای فتح هر یک از این موانع، شهدای بسیاری را تقدیم کردیم؛ اما بالاخره ایمان و اراده رزمندگان از سد تمامی موانع گذشت.

خیلی ها زیر رگبار گلوله فقط هدف را می دیدند و بهانه ای برای برگشتن نمی آوردند. آنچه در شلمچه مهم بود، این که رزمنده ها سرعت عمل را به دست بگیرند. در صورت تسلط بر این منطقه ایران می توانست برتری خود را در جنگ ثابت کند.

ارتش عراق شکست را باور نداشت. روزنامه Observer چاپ پاریس نوشت: برای اولین بار از آغاز جنگ تاکنون، ناظران و کارشناسان غربی درباره امکانات دفاعی عراق دچار تردید شده اند.

همچنین هفته نامه نیوزویک هم نوشت: تهاجم ایرانی ها در نزدیکی بصره، حداقل یک چیز را درباره جنگ ایران و عراق تغییر داده و آن این که برای اولین بار طی چند سال گذشته این احتمال را که یک طرف حقیقتا بر دیگری پیروز شود مطرح ساخته است.

خیلی ها شلمچه را با غروبش می شناسند و نذر می کنند که غروب به شلمچه برسند. نجوای غروب شلمچه با بقیه ساعات روز فرق می کند. فقط باید یک بار امتحان کرد. هنور در شلمچه نشانه های پر رنگ پایداری… تانک های به گل نشسته، مین های خنثی نشده، کلاه و قمقمه های سوراخ شده و نخل های بی سر دیده می شود.

هر کس عملیات کربلای ۵ را فراموش کند نامش از اردوگاه انقلاب قلم خواهد خورد

سردار فضلی با اشاره به نظر رهبر انقلاب در مورد کربلای ۵ اینگونه می گوید: " رهبر فرزانه انقلاب، شب های عملیات کربلای ۵ را، شب های قدر این انقلاب دانسته و انس با آن را باعث وارسته شدن می دانستند و همچنین در جای دیگر فرمودند؛ هر کس آن عملیات را فراموش کند نامش از اردوگاه انقلاب قلم خواهد خورد؛ لذا باید این حادثه بزرگ را زنده نگه داریم. "

رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در هشتم فرودین ماه سال ۷۸ با حضور در دشت لاله ها در وصف این سرزمین بیان داشتند: " اینجا متعلق به کسی است که دلش برای اسلام و قرآن می تپید؛ اینجا متعلق به همه ملت ایران است. بنده هم می خواستم تبرک بجویم به ارواح طیبه شهیدان و به نفسهای معطر جوانان مومن و احترام کنم به این عزیزان"

جایگاه میثاق با ولایت

و امروز یادبودی در مکانی که رهبر انقلاب در دشت خونین شلمچه در جمع دلدادگان بر منبر حماسه ایستادند بنا شده است.

نمایش میدانی زنده با مستندات دفاع مقدس

در ادامه این سفر معنوی برنامه های رزمایشی هم برای زائران تدارک دیده شده است.

مدیر راهیان نور سازمان اردویی و گردشگری بسیج و مدیر نمایشهای رزمی و فرهنگی کشور در توصیح این رزمایش می گوید: در شهر خرمشهر هیچ فضایی از دفاع مقدس وجود ندارد لذا با همت بسیج طرفیتی برای بازسازی و شبیه سازی سقوط و فتح خرمشهر و حماسه ای که مردم در شهر خون و قیام آفریند و امروز اثری از آن نیست به صورت صحنه نمایشی درست شده است.

استفاده از هنر در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت

وی با بیان اینکه به واسطه دو عنصر نور و صوت این تشبیه سازی اجرا می شود، گفت: استفاده از هنر در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت از وظابف بسیج شده است.

وی افزود: لوکیشیی که در این رزمایش ساخته شده پاسگاه پلیس راه خرمشهر - اهواز است که نیروهای عراقی از این محدوده وارد شهر شدند و شهر خرمشهر را از ما گرفتند و پس از ۳۵ روز دفاع مردم وارد شهر شدند. ساحتمان بعدی مدرسه دریابد رسایی است که مقر اولیه بچه های خرمشهر بود که بواسطه ستون پنجم لو رفت و عراقی ها با توپخانه خود آنجا را زدند و بچه را از بین بردند. که حتی تا امروز نام آن شهدا شناخته نشده است.

در این رزمایش حتی بمب گذاری بازارچه خرمشهر نیز به نمایش در می آید. مسجد جامع خرمشهر، مدرسه حمدالله پیروز به عنوان نماد ۳۶ هزار دانش آمور شهید بهبان خوزستان که مورد اصابت خمپاره های دشمن واقع شد، بیمارستان آرین آبادان که بهداری رزمی به واسطه همت مردم رقم خورد و ساختمان دوکوهه به عنوان نماد حضور ملت ایران که در جای جای این سرزمین به خرمشهر آمدند و برای آزادی ناموس کشور بپا خواستند از دیگر اوکیشن هایی است که در این رزمایش به نمایش گذاشته می شود.

همچنین آبراهی در وسط این لوکیشن قرار دارد که نماد والفجر ۸ بزرگترین عملیات نظامی قرن است. مدیر راهیان نور سازمان اردویی و گردشگری بسیج گفت: در هیچ کجای دنیا یگان مسلحی وجود نداشته است که از رودخانه مشابه اروند عبور کند.

همچنین در این رزمایش مجاهدت شهید فهمیده نوجوان ۱۳ ساله ای که به عشق امام خمینی به استقبال هیولای اهنین ۶۷ هزار کیلویی می رود نیز به نمایش در می آید.

راهیان نور و اشتغال مردم بومی

مدیر نمایشهای رزمی و فرهنگی کشور با بیان اینکه هنروران محلی و اهل خرمشهر هستند، گفت: امروز ۱۲۰ هنرور مشغول کار هستند و مردم این دیار که مورد ظلم دشمن واقع شده بودند و امروز هم از هجمه فرهنگی دشمن در امان نیستند راهیان نور برای اینان سفره پر خیر وبرکتی پهن کرده و سر سفره شهدا اطعام می شوند. حتی بخش پشتیبانی و تغذیه نیز به بومیان سپرده شده و رونقی در کسب و کار این منطقه حاصل شده است.

این رزمایش در اردوگاه شهید باکری خرمشهر برگزار می شود. اردوگاهی که ۲۹ هزار نفر ظرفیت تخت خواب دارد و از ۱۴ استان در این مکان بیتوته دارند که صبح به حج بصیرتی می روند و شب به این مکان برای استراحت می آیند.

مسافران راهیان نور از خاخام های یهودی تا مشاهیر آمریکایی

مدیر راهیان نور سازمان اردویی و گردشگری بسیج راهیان نور را بزرگترین عملیات فرهنگی کشور نامید که فرماندهی آنرا شهدا عهده دارند، گفت: سال گذشته ۵ میلیون زائر از داخل و از ۳۸ کشور مسلمان و غیر مسلمان به سرزمین نور آمدند تا از شهدا مشق زندگی بیاموزند و خود را بیمه می کنند برای یکسال خدمت به جامعه و کشور.

وی افزود: از خاخام های یهودی گرفته تا مشاهیر و نویسندگان امریکا و ایتالیا به این سرزمین می آیند و این مایه افتخار و مباهات ماست.

وزارت ارشاد فرهنگ ایثار را در سفره های مردم جای دهد

وی با درخواستی از سازمان های فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: من به عنوان خادم راهیان نور دعوت می کنم از همه مردم، سازمان های فرهنگی، وزرات ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی تا کمک کنند که فرهنگ ایثار و مقاومت که خط مقدم مقابله با جنگ نرم دشمن است در سبد و سفره مردم ما جا داشته باشد.

امروز تنها مسجد جامع خرمشهر در لابه لای خشت و آجر خود آثاری از تیر و گلوله و رشادت های فرزندان این مرز و بوم در دل خود دارد.

از دیگر زیباییهای این سرزمین بهشتی ویژگی جغرافیایی آن است بخصوص برای زائران بهاری. بطوریکه در حال عبور از جاده ها دریاچه های نیلگون که در اثر بارش باران به وجود آمده است دیده می شود و تانک های به گل نشسته آن بیشتر حال و هوای جبهه را تداعی می کند.