به گزارش پارس به نقل از تسنیم، نخست وزیر جدید اوکراین تاکید کرد، درگیری و تنش با روسیه وارد مرحله و فاز نظامی شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر موقت اوکراین در نشست فوق العاده دولت گفت، پس از زخمی شدن یکی از افسران نظامی اوکراین در منطقه کریمه درگیری و تنش بین روسیه و اوکراین وارد مرحله نظامی شده است.

بر اساس این گزارش وی گفت، تنش در روابط روسیه و اوکراین از مرحله سیاسی وارد تبدیل به یک درگیری نظامی شده است. سربازان روسی به سوی نیروهای نظامی اوکراین آتش گشوده اند و این یک جنایت جنگی است. تحولات اوکراین و کریمه در شرایطی است که ولادیمیر پوتین رسما الحاق کریمه به خاک روسیه را اعلام و امضا کرده است. پیش از این بیش از ۹۶ درصد مردم کریمه به پیوستن این منطقه به روسیه رای مثبت داده بودند. آمریکا و اتحادیه اروپا ضمن رد نتایج این همه پرسی نسبت به اقدامات تحریک آمیز روسیه هشدار داده اند.

درگیری های اوکراین که از نوامبر گذشته پس از مخالفت ویکتور یانوکویچ رئیس جمهور برکنار شده با امضای قرارداد تجارت آزاد با اروپا آغاز شد منجر به کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر گشت و سرانجام پارلمان اوکراین یانوکویچ را از قدرت برکنار کرد. دولت روسیه دولت کنونی اوکراین را غیر قانونی و نامشروع می داند و حاضر نیست دولت کیف را به رسمیت بشناسد.
روسیه که با نیروهای نظامی خود اقدام به تصرف شبه جزیره کریمه کرده بر این باور است که یانوکویچ همچنان رئیس جمهور قانونی اوکراین است.