به گزارش پارس به نقل از تسنیم، نیکلاس بلنفورد متخصص آمریکایی در امور حزب الله در یادداشتی که در نشریه دیلی استار لبنان منتشر کرده است، با توجه به بمب گذاری اخیر در مزارع شعبا متعقد است که حزب الله استراتژی جدیدی برای مقابله دشمن صهیونیستی خود اتخاذ کرده است. در همین خصوص بلنفورد می نویسد؛

انفجار بمب کنار جاده ای تله ای علیه سربازان سربازان اسرائیلی در مزارع شعبا در روز جمعه که اولین حمله در این منطقه کوهستانی تحت اشغال پس از پایان جنگ ۲۰۰۶ است، به این فکر که حزب اله تصمیم گرفته عملیات خود را علیه اهداف اسرائیل از سر بگیرد، اعتبار بیشتری می دهد. البته این حملات به صورت احتیاط آمیز و به طریقی که قابل انکار باشد انجام خواهد گرفت.

حزب الله هیچ اظهار نظری درباره انفجار بمب کنار جاده ای در انتهای جنوبی مزارع کوهستانی شعبا نکرده است اما در آنجا هیچ گروهی دیگر به صورت واقعی وجود ندارد که توانایی انجام این حمله را داشته باشد.

گزارش شده گروه دولت اسلامی عراق و شام وابسته به القاعده مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است اما نباید این ادعا را به صورت جدی تلقی کرد. هر چند گروه های جهادی سنی از جمله گردان های عبدالله عزام، حملاتی علیه اهداف اسرائیلی انجام می دهند، اما شیوه ترجیحی آنها شلیک از طریق مناطق مرزی به سمت اسرائیل است نه انجام عملیات در داخل مزارع شعبا.

علاوه بر این، بعید است که شبه نظامیان دولت اسلامی عراق و شام بدون شناسایی ارتش لبنان، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و ارتش اسرائیل بتوانند به این مناطق کوهستانی نفوذ کنند و بتوانند به جاده های که گشتی های ارتش اسرائیل در آنها تردد می کنند نزدیک شده و با موفقیت یک بمب کنار جاده ای نصب و آن را منفجر کنند. نزدیک ترین جاده گشت زنی اسرائیل به حوالی این مزارع ۹۰۰ متر به سمت شرق است. حزب الله تجربه اینگونه نفوذ را به این مناطق دارد در حالی که دولت اسلامی شام و عراق دارای این تجربیات نیست.

علی رغم تجربه تاریخی گذشت حزب الله در مزارع شعبا، گفته می شود در حدود ۲۳ حمله توسط این جنبش علیه نظامیان اسرائیلی در این منطقه بین اکتبر ۲۰۰۰ تا جولای ۲۰۰۶ صورت گرفته است. از این تعداد تنها چهار عملیات انفجار بمب کنار جاده ای بود که سه تای آنها نزدیک خط مرز آبی در کناره مزارع شعبا بود. تنها انفجار بمب کنار جاده ای عمیق در ماه ژانویه ۲۰۰۵ در نزدیکی دیده بانی اسرائیل در زبدین رخ داد که شاید با حادثه روز جمعه در همان منطقه تصادفی نیست.

با توجه به این حقیقت که مزارع شعبا از سال ۲۰۰۶ آرام بوده است حمله در این منطقه به صورت کلی قابل انتظار نبود. دیلی استار اخیرا این احتمال را مطرح کرده است که حزب الله می تواند بمب گذاری علیه نظامیان اسرائیل در مزارع شعبا را به عنوان بخشی از واکنش خود علیه حمله هوایی ماه گذشته اسرائیل علیه یک تاسیسات حزب الله در جنتا واقع در شرق دره بقاع انجام دهد. ارتش اسرائیل پس از حمله هوایی ۲۴ فوریه در جنتا و احتمال واکنش حزب الله به صورت آماده باش در آمد.

در تاریخ ۵ مارس، نظامیان اسرائیلی به سمت سه مردی که به فنس های نصب شده اسرائیلی در بلندی های جولان نزدیک شده بودند، آتش گشودند. اسرائیل مدعی شد که این سه رزمنده وابسته به حزب الله بودند و تلاش می کردند یک بمب کنار جاده ای برای هدف قرار دادن گشتی اسرائیل در کنار این فنس ها نصب کنند. چند روز بعد، دو فروند راکت گراد در نزدیکی یک دیده بانی اسرائیل در کوه هرمون منفجر شدند. حمله ای که اسرائیل حزب الله را مسئول آن عنوان کرد علی رغم اینکه هیچ کس مسئولیت آن را به عهده نگرفته بود.

در تاریخ ۶ دسامبر یک خودرو اسرائیلی بوسیله یک بمب کنار جاده ای در بلندی های جولان مورد هدف قرار گرفت. این اتفاق سه روز بعد از ترور حسان اللقیس یکی از فرماندهان ارشد حزب الله رخ داد.

قبل از جنگ ۲۰۰۶، مزارع شعبا به صورت تاکتیکی برای هر دو طرف به مثابه یک منطقه مشروع نبرد درک شده بود و این مساله به حزب الله اجازه می داد برای هر حمله ای که انجام می داد از طریق بیانیه رسانه ای مسئولیت آن را به عهده بگیرد. پس از جنگ ۲۰۰۶ حزب تصمیم گرفت به حملات خود علیه اشغالگران اسرائیلی در مزارع شعبا ادامه ندهد احتمالا به این دلیل که هیچ بهانه ای به اسرائیل برای شروع جنگ دیگر علیه لبنان ندهد.

اما اتفاق های اخیر در بلندی های جولان و هم اکنون در مزارع شعبا نشانگر ظهور یک استراتژی جدید توسط حزب الله برای حمله به اهداف نظامی اسرائیل در واکنش به حملات اسرائیل علیه منافع این جنبش است. این استراتژی در شکلی انجام می گیرد که نه تنها اجازه انکار را می دهد بلکه ابهام نیز ایجاد می کند و از جلوگیری از واکنش قوی اسرائیل که می تواند منجر به تشدید یک خشونت ناخواسته اطمینان حاصل می کند.

متعاقب عملیات نصب بمب در تاریخ ۵ مارس، یک منبع نظامی به خبرگزاری فرانسه گفت: " ما باور داریم که این برخوردها با حزب الله طی روزهای پیش رو ادامه یابد. " چیزی که می تواند مورد نظر قرار بگیرد این است که آیا این بمب گذاری کنار جاده ای در مزارع شعبا برای حزب الله در واکنش به حمله هوایی به جنتا رضایت بخش خواهد بود یا اینکه می توان حملات بیشتری را در روزها، هفته ها و ماه های آینده انتظار داشت.