به گزارش پارس به نقل از تسنیم، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز پنجشنبه در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد تهرا ن در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه در سفر ۲ روزه به عمان تفاهم هایی بین دو طرف امضا شد، به دستاوردها و دیدارهای خود در این سفر اشاره کرد و گفت: در این سفر در زمینه گاز و مسائل دوجانبه حمل و نقل بین ایران و عمان و چهارجانبه میان ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان به تفاهماتی رسیدیم.

وی افزود: اقدامات مشترکی در زمینه کشتیرانی و زیست محیطی بین دو طرف انجام گرفت و در زمینه اشتغال، آموزش های فنی و حرفه ای، سرمایه گذاری، داروسازی و گردشگری به توافقات دوجانبه رسیدیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در خصوص بحث های سیاسی و تجاری نیز وزیرخارجه دیدارها و گفت وگوهای لازم را داشت، به دیدار خود با تجار و سرمایه گذاران عمانی اشاره کرد و افزود: با سرمایه گذاران ایرانی فعال در آنجا دیدار داشتم که دیدار مفیدی بود و شرایط کشور برای آنها توضیح داده شد.

روحانی به دیدارش با اساتید دانشگاه های مسقط و تشریح دیدگاه های جمهوری اسلامی در سیاست خارجه و منطقه ای اشاره کرد و در خصوص تاثیرات منطقه ای این سفر، اظهار داشت: همان گونه که اطلاع دارید پس از آغا به کار دولت یازدهم اولین مقام خارجی که پس از تحلیف به ایران آمد پادشان عمان بود و عملا اولین دیدار دوجانبه من در سفر خارجی به عمان بود، چرا که اکثر سفرهای من برای حضور در اجلاس ها بوده است.

وی با بیان اینکه منطقه خلیج فارس و خاورمیانه منطقه حساس و مهمی است، گفت: در دیدار با پادشاه عمان بخش مهمی از مباحث بین دو طرف به شرایط منطقه و امنیت خلیج فارس و اقدامات لازم بین ۸ کشور ساحلی برای ایجاد ثبات در این منطقه صورت گرفت.

وی تصریح کرد: ایجاد امنیت در منطقه با همکاری ۸ کشور ساحلی صورت می گیرد و در خصوص شکوفایی مناطق ساحلی به خصوص سواحل جنوب ایران چه در خلیج فارس و چه در دریای عمان بحث هایی شد و اعلام شد دولت ایران تصمیم دارد سواحل خود را آباد کرده و جایگاه شایسته خود را پیدا کند.

رئیس جمهور ادامه داد: طرف عمانی از تصمیمات ایران در سواحل مکران استقبال کرد و آمادگی خود را برای تحولات و کمک به تحولات مناسب در مناطق ساحلی اعلام کرد.

وی افزود: بحث خاورمیانه و موضوعات سوریه، مصر، لیبی، بحرین و یمن و سایر مسائل منطقه که مردم ما و کشورهای همسایه با آن روبرو هستند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مسائل بین المللی که مورد علاقه دو طرف ایران و عمان بود نیز مورد بحث قرار گرفت. عمان کشور همسایه و دوست ماست و روابط خوبی را در ۴۰ سال اخیر داشته ایم و این روابط در دوره اخیر مستحکم تر شده است.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: این دولت مصمم است با همه همسایگان به ویژه کشورهای اطراف خلیج فارس روابط موثر داشته باشد و ما فکر می کنیم که این روابط نزدیک به نفع منطقه و ثبات جهانی خواهد بود، به خصوص به خاطر اهمیت دریای عمان و آبراه استراتژیک هرمز، نزدیکی و همکاری کشورها می تواند موثر باشد. به هر حال مباحث لازم مرور شد و تفکرات ما و طرف عمانی بسیار به هم نزدیک هستند.