به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، جنیفر ساکی در آغاز کنفرانس خبری خود به مناسبت دهمین سالگرد حادثه تروریستی قطار مادرید از این حادثه یاد کرد و گفت: در این حمله تروریستی ۱۹۱ نفر کشته شدند. آمریکا و اسپانیا متحدان نزدیک یکدیگرند و ما به همکاری برای پیشگیری از اقدامات ترور در آینده و ساختن یک دنیای امن برای نسل های بعدی خود ادامه می دهیم. ما همچنین نگران گزارش هایی هستیم که بر اساس آن فعالان سیاسی بازداشت شده در مصر به دست نیروهای امنیتی و قبل از جلسه دادگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند. اگر این گزارش ها صحیح باشد، هیچ توجیه ای نمی توان برای این گونه رفتار یافت. ما از دولت مصر می خواهیم امنیت افراد بازداشت شده را تامین و محاکمه شفاف و عادلانه برایشان فراهم کند.

به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا؛ ساکی درباره اوضاع اوکراین نیز گفت: جان کری بعد از گفتگو با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه فهرستی از سوالات مرتبط با مسائل بحث شده در چند روز گذشته را به صورت مکتوب ارائه کرد. موضوع این سوالات این بود که آیا روسیه آماده بحث درباره تنش زدایی در اوکراین از طریق برخی اقدامات خاص و ایجاد زمان و فضای لازم برای دیپلماسی هست یا نه. روس ها شب گذشته پاسخ این سوالات را دادند. جواب ها عمدتاً همان مواضع اعلام شده ای بود که قبلاً شنیده بودیم یا کری در پاریس و رم از لاوروف شنیده بود.

ساکی درباره همه پرسی نیز که قرار است در شبه جزیره کریمه برگزار شود، گفت: جان کری موضع ما را بار دیگر تکرار کرد و آن این که همه پرسی مطابق قانون اساسی اوکراین نیست. به اعتقاد ما، هر گونه بحث درباره آینده کریمه باید با حضور دولت جدید اوکراین در میز مذاکره انجام شود. ما احساس می کنیم که مسئولیت داریم از طریق دیپلماتیک مسئله اوکراین را حل و فصل کنیم از این رو پنجره دیپلماسی را نمی بندیم و هر روز نیز بر این نکته تاکید می کنیم.

در بخش دیگر این کنفرانس، ساکی در پاسخ به خبرنگاری درباره اظهارات روز گذشته" مرضیه افخم" که کل ماجرای کشتی توقیف شده و کنفرانس خبری بعد از آن را جعلی و ساختگی توصیف کرده بود، مدعی شد: " من هنوز پای صحبت هایی که دیروز درباره کشتی حامل تسلیحات ایرانی داشتم، ایستاده ام. من دیروز در این باره مفصل صحبت کردم و دیگر هیچ… اسرائیلی ها در رأس امور قرار دارند. ما با آنها همکاری نزدیک داریم. "

وی در پاسخ به خبرنگاری که بدنبال مدرک اثبات این ادعا بود، از پاسخ دادن طفره رفت و گفت: من مطلب بیشتری ندارم که به اطلاعات شما بیفزایم.

در مورد ادعای پرونده لاکربی علیه ایران هم ساکی باز از دادن پاسخ درست طفره رفت.

ساکی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برکنار شدن نخست وزیر لیبی در پارلمان این کشور گفت: من چند ساعت قبل این گزارش را دریافت کردم. ما به دقت تحولات لیبی را از زمان انقلاب این کشور دنبال می کنیم. می دانیم که انتقال سیاسی زمان می برد به ویژه وقتی قبل از آن یک دیکتاتوری چهار دهه ای حاکم بوده باشد. می دانیم که مردم و ودولت لیبی با چالش های قابل توجه در انتقال دموکراتیک خود مواجه هستند. این عجیب نیست. اما ما به حمایت از دولت منتخب و دموکراتیک لیبی و مردم آن ادامه می دهیم.

وی درباره حملات اسرائیل به مناطق فلسطینی و کشتن چندین نفر نیز گفت: از همه طرف ها می خواهیم قدم هایی بردارند که در جهت کاهش تنش باشد و از اقداماتی که به تنش و خشونت می افزاید، پرهیز کنند. از دو طرف می خواهیم اقداماتی به عمل آورند که روند صلح را تقویت کند.