به گزارش پارس به نقل از تسنیم،   وزیران امور خارجه اتحادیه عرب یک شنبه شب در پایان نشست سالانه خود در شهر قاهره، با صدور بیانیه ای حمایت خود از فلسطینیان در برابر تجاوزات و اشغالگری های رژیم صهیونیستی را اعلام و تأکید کردند اسرائیل را به عنوان یک دولت یهودی به رسمیت نخواهند شناخت.

المنار نوشت: در ادامه این بیانیه اتحادیه عرب آمده است که تا زمانی که قدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ براساس قطعنامه های سازمان ملل متحد تشکیل نشود، هیچ صلحی محقق نمی شود.

کشورهای عربی در بیانیه امروز خود همچنین ضمن محکومیت هرگونه تلاش رژیم صهیونیستی برای یهودی کردن قدس و از بین بردن تاریخ و تمدن و فرهنگ دینی این شهر، ادامه شهرک سازی های اسرائیل در اراضی فلسطینی و همچنین تلاش رژیم صهیونیستی برای از بین بردن یک پارچگی ارضی فلسطینی را غیرقانونی خواند.

در ادامه بیانیه اتحادیه عرب بر ضرورت رسیدن به توافقی عادلانه برای حل موضوع آوارگان فلسطینی و نیز آزادی همه اسیران و زندانیان فلسطینی از زندان های رژیم اسرائیل و رفع محاصره نوار غزه تأکید شد.

شورای وزیران اتحادیه عرب در این بیانیه پایانی خود همچنین خواستار خروج اسرائیل از تمامی سرزمین های اشغال شده فلسطینی و عربی بر اساس قطعنامه شماره ۲۴۲ صادره در سال ۱۹۶۷ میلادی شدند و علاوه بر آن تأکید کردند که مسئله شهرک سازی، قدس، آوارگان فلسطینی، تعیین مرزها و… باید حل و فصل شوند.

بر اساس این گزارش آمریکا از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواسته بود تا به عنوان بخشی از تلاش ها برای دستیابی به توافق اصولی سازش، رژیم صهیونیستی را به عنوان یک دولت یهودی به رسمیت بشناسد تا زمینه لازم برای ادامه مذاکرات سازش فراهم شود. وزرای خارجه کشورهای عربی با انتشار این بیانیه تأکید کردند، شورای اتحادیه عرب از تلاش محمود عباس برای پایان دادن به اشغال رژیم صهیونیستی بر سرزمین های اشغالی حمایت و بر موضع خود مبنی بر به رسمیت نشناختن رژیم اشغالگر قدس به عنوان یک دولت یهودی پافشاری می کند.