به گزارش پارس به نقل از مهر، آئین اختتامیه بیستمین جشنواره سراسری مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی پیش از ظهر امروز شنبه ۱۷ اسفند با حضور رئیس جمهور در تالار وحدت در تهران برگزار شد. این برنامه حاشیه هایی نیز داشت:

حضور چهره هایی مانند محمد نهاوندیان، محمدرضا صادق، صادق زیباکلام، محمدعلی ابطحی و برخی دیگر از اهالی مطبوعات که به دلیل شغلشان، همواره نیم نگاهی هم به عرصه سیاست داشته اند، از نکات جالب در اختتامیه جشنواره مطبوعات بود.

این برنامه قرار بود ساعت ۹: ۳۰ شروع شود. اما ساعت ۹: ۴۰ علی جنتی وارد سالن شد و ۱۰ دقیقه بعد مراسم آغاز شد.

رضا رفیع طنزپرداز مطبوعاتی اجرای این مراسم را بر عهده داشت. او که پیش تر هم اجراهای خوبی را از خود در چنین برنامه هایی نشان داده بود، امروز هم تا حد نسبتاً قابل قبولی توانست چهره های حاضر در سالن و از جمله شخص رئیس جمهور را تا پایان، متبسم نگاه دارد. رفیع به تناسب زمان های مختلف، قطعه شعرهایی را خواند و در چند مورد آن، به قول خودش « پا تو کفش ارشاد و رئیس جمهور» کرد!

این برنامه با نکوداشت درگذشتگان مطبوعات در سال ۹۲ شروع شد که در تیزری که در همین رابطه پخش شد، شرح مختصری از فعالیت های ۱۳ چهره فقید مطبوعات کشور در ۱۱ ماه گذشته بیان شده بود.

حسین فریدون برادر رئیس جمهور و دستیار ویژه او، ساعت ۱۰: ۱۵ دقیقه با حضور در چارچوب یکی از درهای انتهایی سالن، برآوردی از جمعیت حاضر به عمل آورد و ۲۵ دقیقه بعد دوشادوش برادرش رئیس جمهور و نیز محمد نهاوندیان و محمدرضا صادق، وارد سالن شد.

محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات یکی از سخنران های اختتامیه جشنواره مطبوعات بود. او که به پیشنهاد انتظامی به روی سِن رفته بود تا دقایقی از وقت او استفاده کند، این بار هم به سبک بسیاری دیگر از سخنرانی هایش خاطراتی البته مرتبط با موضوع برنامه (مطبوعات) بیان کرد.

رئیس جمهور نیز از کسانی بود که چندین بار سخنانش با استقبال حاضران در سالن یعنی اهالی مطبوعات، قطع شد. آنها، روحانی را به سبب دفاعش از آزادی بیان، انتقاد او از رسانه هایی که به گفته او خود را نه تنها قیّم دولت که قیّم مردم می دانند، اعتراض وی به تخصیص بودجه هایی بی حساب و کتاب به نهادهای که زیرمجموعه دولت نیستند اما مدعی کار فرهنگی هستند و درخواست او از خبرنگاران برای اینکه با شفاف سازی رسانه ای، اجازه فساد اقتصادی را به احدی ندهند، مورد تویق قرار دادند.

یک جمله روحانی بیش از دیگر عباراتی که به کار برد، مورد استقبال قرار گرفت؛ آنجا که گفت: « نام افراد مفسد و ویژه خوار نباید در جیب رئیس دستگاه اجرایی کشور باشد. نام افراد مفسد و ویژه خوار باید بر سر زبان و بیان خبرنگاران ما باشد» .

در این برنامه از پرویز خرسند پیشکسوت عرصه مطبوعات تقدیر شد هر چند فرصت نشد یادداشت مسعود کیمیایی در تجلیل از او قرائت شود (مثل سخنرانی احسان شریعتی که به دلیل ضیق وقت حذف شد) . خرسند البته روی سِن، جایزه نقدی خود را - که همانند جایزه فرج الله صبا، سوئیچ یک دستگاه خودروی تیبا بود - به همسرش خانم توکلی که خود از تهیه کنندگان برنامه های رادیویی بوده است، اهدا کرد؛ به خاطر « تحمل رنج این همه سالِ بدون بیمه و حتی بدون حقوق بازنشستگی»

به دو برگزیده دیگر بخش ویژه (خانواده شهید غلامرضا نامدار محمدی) و احمد سمیعی گیلانی هم مانند دیگر برگزیدگان بیستمین جشنواره مطبوعات، علاوه بر تندیس و لوح تقدیر، یک دفترچه هدیه نقدی ۵ میلیون تومانی هم اهدا شد.