به گزارش پارس به نقل از تسنیم، پایگاه خبری رویترز نوشت: روسیه با آرامش کامل برنامه جاسوسی رایانه ای بسیار پیشرفته ای را به دستگاه های رایانه های دولتی در اروپا و آمریکا انتقال داده است.

برنامه جاسوسی بسیار پیشرفته رایانه ای روسیه که به برنامه" تورلا" معروف شده است ساخته کارشناسان روسی است.

این برنامه رایانه ای هم اکنون باعث نگرانی بسیار زیاد دولت های اروپایی و آمریکا شده است، به گونه ای که کارشناسان و پژوهشگران امنیتی سرویس های اطلاعاتی غربی تحقیقات پیچیده ای را برای کشف ماهیت و ماموریت این نرم افزار آغاز کرده اند.

به گفته پژوهشگران اطلاعاتی آمریکا: این نرم افزار از همان نرم افزار جاسوسی کشف شده در رایانه های ارتش آمریکا در سال ۲۰۰۸ تبعیت می کند و به همان شیوه در رایانه ها رخنه می کند.

گفتنی است در برنامه جاسوسی سال ۲۰۰۸ که به عملیات رایانه ای جاسوسی جهانی" اکتبر سرخ" معروف شده بود، بسیاری از شبکه های رایانه ای دیپلماتیک و نظامی و حتی شبکه های هسته ای غربی و آمریکایی را هدف قرار داده بود.

جیم لویس افسر سابق سرویس اطلاعات آمریکا و کارشناس کنونی مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی در واشنگتن در این باره می گوید: این نرم افزار بسیار پیشرفته و فعال است و هدف واقعی برنامه ریزان این نرم افزار حمله به دولت های غربی است و رمز گشایی از حساب های کد گذاری شده از وظایف مهم این نرم افزار است.

اما کارشناسان امنیتی غربی به منظور کشف عامل اصلی سازنده این نرم افزار جاسوسی اعلام کردند: محال است بتوان به سادگی دولت روسیه را عامل اصلی انتقال این نرم افزار به اروپا و آمریکا قلمداد کرد مگه آن که روسیه خود مسئولین آن را برعهده بگیرد.

کشف این نرم افزار جاسوسی تنها چند روز قبل صورت گرفت، زمانی که یک شرکت آلمانی متخصص در امر مبارزه با ویروس که شرکت" جی داتا" نام دارد از کشف ویروسی تحت عنوان" یوروبور وسوهو" که در زبان یونانی به معنی (ماری که دمش را می خورد) کشف کرد و آن را به این نام معرفی کرد.

کارشناسان بخش مبارزه با حملات سازمان یافته جاسوسی و ویروسی دولت ها در این باره اعلام کردند: دقت و برنامه ریزی دقیق این نرم افزار جاسوسی به گونه ایست که تنها دولت روسیه می تواند از عهده برنامه ریزی و احداث آن بر آید، و حتی دولت چنین نیز نمی تواند به این دقت چنین نرم افزاری را بسازد.

هم اکنون شرکت های ضد جاسوسی وابسته به امریکا و انگلیس در حال بررسی میزان دقت بالای این نرم افزار جاسوسی هستند و همگی اذعان کرده اند این نرم افزار از تمام نرم افزارهای جاسوسی کشف شده تا به امروز دقیق تر و پیشرفته تر بوده است.

گفتنی است با وجود کشف این نرم افزار جاسوسی از سوی اروپا و آمریکا دولت روسیه و بخش جاسوسی وزارت دفاع ارتش روسیه تاکنون حاضر به هیچ اظهار نظری در این باره نشده است.