به گزارش پارس به نقل از مهر، جلالی، رئیس پدافند غیرعامل کشور در اولین نشست مشترک مسئولین کمیته های پدافند غیرعامل دستگاههای اجرایی وزارتخانه ها، سازمان ها و استانداری ها در دولت گفت: طبق فرموده رهبری موضوع پدافند غیرعامل یک موضوع همیشگی است و این موضوع ارتباطی با تغییر دولت ها ندارد زیرا یک سیاست دائمی و رویکرد دائمی است که باید همه دولت ها ان را دنبال کنند و در واقع با رویکرد کلی دولت ها هماهنگ شود.

وی اظهار کرد: با توجه به جابجایی دولت فرصتی گذاشتیم که جابجایی دستگاه های اجرایی به اتمام برسد تا ما مجددا ارتباطات گذشته را به نوعی ادامه دهیم.

جلالی با اشاره به شعار دولت تدبیر و امید یعنی شعار خردورزی گفت: این دولت تلاش دارد با فعال کردن دیپلماسی خارجی فشارها را کاهش دهد و با شعار خردورزی و رویکرد اعتدال امور کشور را سامان دهد.

رئیس پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه خوشبختانه تلاش های دولت، تلاش های خوبی بوده است، بیان کرد: ما امیدواریم در سایه تلاش های دولت آرامش در فضای اقتصادی کشور شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: از جمله سیاست های دولت، حفظ ارتقای بازدارندگی بوده است که این موضوع به نوعی جزء سیاست های داخلی کشور هنوز است که در واقع حالت روی هم افتادگی نسبت به سیاست های دفاعی نیز دارد که این موضوع می تواند در دولت هم افزایی را ایجاد کند.

جلالی تاکید کرد: در حوزه بازدارندگی سه مولفه مطرح است، نخست اینکه آسیب نبینیم و در برابر ضربات خارجی مقاوم بایستیم و دیگر اینکه قدرت پاسخ داشته باشیم و دشمن را از تهاجمش پشیمان کنیم.

رئیس پدافند غیرعامل گفت: ما اگر بخواهیم موضوع بازدارندگی که جزء رویکردهای اصلی پدافند غیرعامل است را در چارچوب سیاست های دولت تدبیر و امید دنبال کنیم، باید برنامه ریزی این موضوع را انجام دهیم، بر بحث توسعه برنامه های پدافند غیرعامل، استحکام و مقاومت و آسیب ناپذیری کشور را در برابر تهدید توسعه دهیم و دنبال کنیم.

وی افزود: در ۲۰ سال گذشته رویکرد جدیدی در حوزه تهدیدات رخ داده و تهدیدات دچار چرخش اساسی در حوزه های ماهوی شده است و از حالت قدرت سخت به حالت قدرت نرم در حال حرکت هستند.

جلالی همچنین اضافه کرد: خیلی از تهدیدات ممکن است ریشه شان سلطه جویی و استکبارجویی دشمن باشد که در گذشته رویکرد آنها نسبت به نظام اینگونه بود، ولی در حال حاضر آنها تهدیدات را در حوزه های جدید نسبت به نظام دنبال می کند که این موضوع می طلبد ما این تهدیدات را بشناسیم و متناسب با آنها رفتار کنیم.

رئیس پدافند غیرعامل کشور توضیح داد: وقتی نگاه ما به دشمن نگاه واقعی باشد می توانیم به تعبیر رهبری از پشت آن دستکش مخملی انگشتان فولادی آنها را ببینیم.

وی همچنین خاطر نشان کرد: حوزه های اقتصادی کشور از جمله حوزه هایی که ما باید با احتیاط وارد شویم و همواره در نوع استفاده از این فضا دقت لازم را داشته باشیم، کمااینکه مقام معظم رهبری در بحث اقتصادی که چند سال اخیر مطرح کرده اند، این موضوع را مورد تاکید قرار داده اند و فرمودند دشمن یک جنگ تمام عیار اقتصادی را برای ما دیده است.

جلالی بیان کرد: نوع واژگان و ادبیات رهبری نشان می دهد که ما درگیر یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم وقتی ما در این فضا قرار داریم پذیرش همین ادبیات می تواند حقایق زیای را به ما ارائه کند.

رئیس پدافند غیرعامل کشور با اشاره به رویکردهای جنگ های اقتصادی آمریکا در کشورهای مختلف تصریح کرد: آنها فکر می کنند امروز توانسته اند با فشار اقتصادی کشور ما را پای میز مذاکره بنشانند، این در حالی است که فکر آنها اشتباه است.

وی با بیان اینکه ما باید بپذیریم که فضای ما کاملا جنگی است، تصریح کرد: در این جنگ ابزار تاکتیک و دکترین جنگ باید اقتصادی باشد و ادبیات حاکم بر آن نیز باید ادبیات اقتصادی باشند.

جلالی توضیح داد: ابزار این جنگ تحریم و رسانه و ارتقای توقع مردم و از طرف دیگر ابزار مقابله با آن تولید داخلی و رضایتمندی مردم است.

رئیس پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: یکی از دلایلی که این جنگ اقتصادی را باور نکرده ایم، این است که ادبیات این جنگ را بلد نیستیم و چون ادبیات آن را نشناختیم مشکلات ما در این جنگ زیاد است.

وی با تاکید بر رویکرد دولت و ملت در این جنگ گفت: وقتی فضای عمومی کشور در زمان دفاع مقدس فضای همدلی با رزمندگان و کمک به جبهه ها و دفاع بود، دیدیم که انقلاب پیروز شد در حال حاضر نیز یکی از رویکردها نیز همدلی و وحدت یکدیگر است.

جلالی خاطر نشان کرد: یکی از دوستان می گوید یکی از راه حل های کمک به دولت در این شرایط جنگ اقتصادی انصراف از دریافت یارانه است، در واقع راه حل های حمایتی که از دولت در این زمینه می تواند بسیار موثر باشد.

رئیس پدافند غیرعامل کشور بیان کرد: گام اول در راستای سخنان رهبری برای رسیدن به بازدارندگی اقتصادی این است که ادبیات جنگ اقتصادی را بلد باشیم و ان را توضیح دهیم و رسانه های ما به ان بپردازند.

وی گفت: ما باید یک نقشه دفاع داشته باشیم و به دفاع اقتصادی بپردازیم و این موضوع چارچوب های مختلف دارد که طبق بیانات رهبری وقتی هدف دشمن مردم هستند پس ما باید دفاع از مردم را جزو اولویت های خودمان بدانیم و تامین نیازمندی های آنها را رویکرد به عنوان رویکرد جدی در نظر بگیریم و در این زمینه سازوکارهای لازم را پیش بینی کنیم تا به نتیجه برسیم.