به گزارش پارس به نقل از تسنیم، وزیر اطلاعات اسرائیل روز سه شنبه مدعی شد در توافق موقت سال گذشته ایران و ۱+۵ این رژیم فرانسه را متقاعد ساخته است تا به عنوان عضوی از گروه حاضر در مذاکرات شروط سخت تری را برای ایران در نظربگیرد.

به گزارش المانیتور؛ یووال اشتاینتز، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در مرکز بین المللی وودرو ویلسون در واشنگتن با تکرار سخنان نخست وزیر اسرائیل مبنی بر اینکه ایران علاوه بر امکان دستیابی به سلاح هسته ای نباید ظرفیت دستیابی به آن را نیز داشته باشد، مدعی شد سال گذشته در توافق موقت میان ایران و ۱+۵ این رژیم فرانسه را متقاعد ساخته است تا به عنوان عضوی از گروه حاضر در مذاکرات خواستار تعیین شروط سخت تری برای ایران شود.

با اینحال دولت اوباما اعلام کرد که نمی توان کاری کرد که دانشمندان ایران نحوه ساخت سانتریفیوژها را که درحال حاضر فراگرفته اند فراموش کنند. اشتاینتز با انتقاد از اظهارات غرب مبنی بر تلاش برای اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران گفت: " شما می توانید برای هرچیزی یک توجیه غیرنظامی بیابید. "

وی در ادامه گفت: " در پیش نویس ابتدایی توافق ایران قادر به حفظ ذخیره ۲۰ درصد خود و منع از تولید ذخایر بیشتر بود. " وزیر اطلاعات اسرائیل مدعی شد وی به فرانسه پیشنهاد کرده که ایران در برنامه اقدام مشترک ۳ آذر نیمی از ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد خود را به پنج درصد کاهش داده و مابقی را به پودر تبدیل ساخته تا امکان غنی سازی مجدد آنها بدون تبدیل به حالت گازی وجود نداشته باشد.

اشتاینتز همچنین مدعی شد در پیش نویس ابتدایی تنها فعالیت راکتور آب سنگین اراک ممنوع اعلام شد، اما اسرائیل به فرانسه پیشنهاد داد تا ادامه ساخت بخش های کلیدی این راکتور نیز ممنوع اعلام شود.