به گزارش پارس به نقل از تسنیم، دولت آمریکا در حالی حمایت آشکار خود را از دولت جدید اوکراین با پیشنهاد کمک یک میلیارد دلاری اعلام کرده است که کشورهای غربی به شدت به روسیه درباره افزایش تنش در منطقه هشدار داده اند. یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز تاکید کرد، دولت اوباما قصد دارد با همکاری با کنگره زمینه لازم برای اعطای وام یک میلیارد دلاری به اوکراین را فراهم کند.

بر اساس این گزارش وزارت دارایی اوکراین خواستار دریافت کمک مالی ۳۵ میلیارد دلاری طی دو سال آینده از نهادهای بین المللی و کشورهای غربی شده برخی موسسات مالی بین المللی میزان بدهی های خارجی این کشور بحران زده را بیش از ۶۶ میلیارد دلار اعلام کرده اند. رکود اقتصادی و تشدید تنش های سیاسی دولت اوکراین را مجبور کرده است تا اجازه دهد ارزش پول ملی این کشور به طور آزادانه تعیین شود. بانک مرکزی اوکراین نیز کنترل خود بر بازار ارز را کاهش داده و این مساله موجب شده تا ارزش هریونیا در برابر دلار حدود یک سوم کاهش یابد.

میزان ذخایر ارزی و طلای اوکراین به سطح بحرانی ۱۵ میلیارد دلار رسیده است. میزان کل بدهی های دولتی اوکراین نیز به ۱۳۰ میلیارد دلار بالغ گردیده است. این در حالی است که هیات کارشناسی صندوق بین المللی پول روز گذشته وارد کیف شده و فعالیت خود را از امروز آغاز خواهد کرد. در حالی که به نظر می رسد روسیه تمایل چندانی برای اعطای کمک مالی به اوکراین ندارد فشارها بر صندوق بین المللی پول و کشورهای غربی برای اعطای وام به اوکراین افزایش یافته است.