به گزارش پارس به نقل از ایسنا، سید حسین موسویان، عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در مقاله ای که در پایگاه خبری المانیتور منتشر شد با اشاره به برگزاری کنفرانس سیاست گذاری سالانه لابی صهیونیستی آی پک طی هفته جاری در واشنگتن نوشت: در طول سه دهه گذشته آی پک که قدرتمندترین لابی صهیونیستی در آمریکاست دولت این کشور و کنگره را برای توقف فعالیت های هسته ای ایران تحت فشار قرار داده است. طبق وب سایت رسمی آی پک، این لابی صهیونیستی مسئول تصویب بیش از ۱۰ لایحه و قطعنامه آمریکاست که منجر به تحریم های سخت علیه ایران در طول ۱۵ سال گذشته شده است.

وی ادامه داد: ایران در راس برنامه های کنفرانس سالانه این لابی قرار دارد که خواستار فشار دیپلماتیک بیشتر بر دولت ایران در توافق نهایی اش با گروه ۱+۵ است.

موسویان در ادامه مقاله اش نوشت: رهبران آی پک منتقد این تحلیل هستند که فشار و تهدید بیشتر موجب عقب نشینی ایران از میز مذاکره خواهد شد و در مقابل می گویند دیپلماسی که با تهدید همراه نباشد بزرگترین تهدید علیه مذاکرات است.

وی در ادامه آورده است: بررسی تاریخ نشان می دهد که سیاست های تهدید آمیز و قهری علیه ایران، همانطور که آمریکا و رژیم صهیونیستی دریافته اند بیشتر تهدیدی است علیه منافع امنیتی.

موسویان در مقاله خود به تاریخچه جنگ هشت ساله ایران و عراق اشاره کرد که در آن عراق مورد حمایت آمریکا، کشورهای حوزه خلیج فارس و غرب قرار داشت تا مانع از ورود هرگونه سلاح به ایران شوند؛ در حالیکه در آن زمان از سوی صدام حسین دیکتاتور عراق مورد تهدید قرار داشت.

وی در این باره نوشت: ممنوعیت ورود سلاح به ایران و استفاده از سلاح های شیمیایی علیه مردم این کشور سبب شد تا آنها در زمینه ساخت سلاح در داخل مرزها دست به تلاش بزنند و به موفقیت برسند.

موسویان در این باره متذکر شد که تحریم نظامی غرب علیه ایران تنها سبب شد که این کشور در تولید سلاح های ابتدایی تا پیشرفته به خود کفایی برسد و موشک های بالستیک تولید کند. همچنین این تحریم ها گسترش توان نظامی ایران در سطوح و زمینه های مختلف را درپی داشته است.

موسویان علاوه بر این سیاست های اعمال فشار به ایران را، خلاف آنچه آی پک ادعا می کند یکی از عوامل پیشرفت برنامه های هسته ای این کشور دانست.

وی در این باره نوشت: آمریکا از زمان انقلاب ایران تا کنون مانع از دستیابی ایران به تکنولوژی هسته ای و دسترسی این کشور به بازار جهانی شده است، اما در مقابل این استراتژی سبب شد تا ایران در خصوص برنامه های هسته ای اش برنامه ریزی کند و در زمینه ساخت امکانات غنی سازی اورانیوم و سوخت هسته ای به خودکفایی برسد.

وی یادآور شد: هر زمان که آمریکا تحریمی وضع کرد ایران توانایی هسته ای اش را بالاتر برد. اکنون ۱۶۴ سانتریفیوژ برای غنی سازی اورانیوم به ۹ هزار سانتریفیوژ رسیده است. همچنین پیش از وضع تحریم ها قادر به غنی سازی ۵ درصد بود اما تحریم های آمریکا سبب شد تا ایران امروز به غنی سازی ۲۰ درصد دست پیدا کند.

مذاکره کننده سابق هسته ای ایران همچنین سیاست های آمریکا در قبال ایران را موجب به چالش کشیده شدن جایگاه آمریکا در منطقه و قوی تر شدن موضع ایران دانست.

وی در این باره به حمله آمریکا به یک هواپیمای ایران در سال ۱۹۸۸ میلادی اشاره کرد که در نتیجه آن ۲۹۰ غیرنظامی جان خود را از دست دادند و گفت: ایرانیان فهمیدند که برای دفع تهدیدات آمریکا باید توانایی استراتژیک خود را افزایش دهند و یک بازیگر اصلی و تاثیرگذار در منطقه باشند، که در نتیجه آن ایران روابط خود با کشورهای شیعی شامل عراق را افزایش داد.

وی در مقاله خود ادامه داد: تلاش آمریکا و غرب برای تضعیف جایگاه ایران در سوریه نیز سبب شد تا این کشور همچنان به حمایت های خود از بشار اسد رئیس جمهور سوریه ادامه دهد و همچنین افزایش گروه های سلفی در این کشور در حال حاضر تهدیدی است علیه منافع امنیتی آمریکا.

وی تاکید کرد که افزایش گروه های تندروی مورد حمایت هم پیمانان سنی آمریکا در منطقه نیز نتیجه ای جز تهدید علیه آمریکا نداشته و اکنون القاعده و وابستگانش بیش از هر زمان دیگری به رژیم صهیونیستی نزدیک هستند.

عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران متذکر شد: تاریخ نشان می دهد که سیاست های آمریکا در قبال ایران کمکی به این کشور برای خنثی کردن تهدیدات ایران نکرده است. علی رغم بیش از سه دهه تلاش های آمریکا برای تضعیف ایران، این کشور اکنون در جایگاهی با ثبات و قدرتمند در منطقه قرار دارد؛ در حالیکه رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگر در انزوا است.

وی این سیاست ها را حتی عاملی برای حفظ ثبات و امنیت در منطقه دانست و گفت: به عنوان مثال همکاری ایران، آمریکا و روسیه سبب خلع سلاح شیمیایی سوریه شد که به عقیده بسیاری بزرگترین عملیات پاکسازی منطقه از سلاح های کشتار دسته جمعی بوده است.

سیدحسین موسویان به توافق مهم اولیه ایران با گروه ۱+۵ در ژنو اشاره کرد که طبق آن ایران با کاهش ذخایر اورانیوم غنی سازی شده ۲۰ درصد به بزرگترین پیشرفت در مسیر اطمینان دادن به آمریکا در خصوص صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای اش دست زده است.

وی تاکید کرد که در صورت تحقق توافق نهایی ایران با شورای امنیت سازمان ملل، برنامه هسته ای ایران یکی از شفاف ترین فعالیت های هسته ای در جهان خواهد بود. از این رو کنگره آمریکا باید تاثیر سیاست های دولت این کشور به ایران را طی سه دهه گذشته با رویکرد صلح جویانه کنونی باراک اوباما مقایسه کند و در مورد تاثیرات آن واقع بین باشد.